Jak przekonują twórcy, gra jest innowacyjnym projektem edukacyjnym przygotowanym przez Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej i to "prawdopodobnie pierwsza na świecie gra komputerowa, która powstała w tak ścisłej współpracy z historykami".
Akcja rozpoczyna się w październiku 1920 roku, gdy decydują się losy konfliktu zbrojnego z bolszewikami i przyszłość wolnej Polski. - Wojna toczy się od niemal dwóch lat - mówiła o fabule Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej. - Przede wszystkim mamy tu mało znane wydarzenia i fakty, dotyczące bohaterstwa naszego polskiego radiowywiadu. Toczy się walka o Korosteń, czyli kluczowy węzeł kolejowy, a także bazę techniczno-zaopatrzeniową.
Misje, które muszą wykonać gracze, polegają na złamaniu bolszewickiego szyfru, zapewnieniu łączności radiowej i unieszkodliwieniu pancernych pociągów wroga. To udokumentowane wydarzenia historyczne, których przedstawienie było dokładnie konsultowane z historykami IPN. - Jesteśmy na początku drogi, jeśli chodzi o taką edukację historyczną, ale prezentując naszą grę w wielu miejscach na świecie, spotykamy się na każdym kroku z niesamowitym feedbackiem. Ludzie potem poszukują informacji o polskiej kryptologii i to jest jak najbardziej słuszny kierunek - podkreślał Tobiasz Wultański z Biura Nowych Technologii IPN.
W tej grze, pod okiem historyków, odwzorowane zostały wszystkie detale, jak pojazdy, wnętrza, meble, urządzenia czy stroje. Całość dopełnia pieczołowicie skonstruowana oprawa dźwiękowa. - Dzięki projektom gamingowym realizujemy zadanie, jakim jest nawiązanie dialogu z nowym pokoleniem. Naszym celem było zainspirowanie młodych ludzi do tego, by poznawali historię polskiej kryptologii - tłumaczyła Magdalena Hajduk.
05:30 _PR4_AAC 2022_11_07-10-47-56.mp3 O projekcie "Gra szyfrów" opowiadają eksperci z Biura Technologii Instytutu Pamięci Narodowej (Stacja Kultura/Czwórka)
Zdaniem rozmówców Czwórki "Gra szyfrów" jest bardzo realistyczna i pozwala "poczuć prawdziwą atmosferę tamtych czasów". - To prawdziwa historia, nie ma tu postaci, które nie decydowałyby o losach konfliktu sprzed stu lat - podkreślała gość Czwórki. Grę można już bezpłatnie pobrać m.in. ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki. - Dostosowana jest dla osób powyżej 13. roku życia, ale nie ma tu przemocy - podkreślał Tobiasz Wultański.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Materiał: Aleksandra Opala
Data emisji: 07.11.2022
Godzina emisji: 10.15
kd/kor