"Gra szyfrów". Najnowsza historia Polski w wirtualnym świecie

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2022 13:38
- Fabuła "Gry szyfrów" przybliża realia historyczne oraz pokazuje dokonania polskich kryptologów, którzy odegrali kluczową rolę w konflikcie polsko-bolszewickim i wpłynęli na losy wojny - mówi Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii IPN.
Gdańsk, październik.2022. Mobilny showroom promujący gamingowy projekt edukacyjny Gra Szyfrów. Ta innowacyjna gra służy nie tylko rozrywce, ale również edukacji historycznej, przybliżając grającym realia wojny polsko-bolszewickiej oraz pracę i dokonania polskich kryptologów.
Gdańsk, październik.2022. Mobilny showroom promujący gamingowy projekt edukacyjny "Gra Szyfrów”. Ta innowacyjna gra służy nie tylko rozrywce, ale również edukacji historycznej, przybliżając grającym realia wojny polsko-bolszewickiej oraz pracę i dokonania polskich kryptologów.Foto: PAP/Adam Warżawa

Jak przekonują twórcy, gra jest innowacyjnym projektem edukacyjnym przygotowanym przez Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej i to "prawdopodobnie pierwsza na świecie gra komputerowa, która powstała w tak ścisłej współpracy z historykami". 

Akcja rozpoczyna się w październiku 1920 roku, gdy decydują się losy konfliktu zbrojnego z bolszewikami i przyszłość wolnej Polski. - Wojna toczy się od niemal dwóch lat - mówiła o fabule Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej. - Przede wszystkim mamy tu mało znane wydarzenia i fakty, dotyczące bohaterstwa naszego polskiego radiowywiadu. Toczy się walka o Korosteń, czyli kluczowy węzeł kolejowy, a także bazę techniczno-zaopatrzeniową.

Misje, które muszą wykonać gracze, polegają na złamaniu bolszewickiego szyfru, zapewnieniu łączności radiowej i unieszkodliwieniu pancernych pociągów wroga. To udokumentowane wydarzenia historyczne, których przedstawienie było dokładnie konsultowane z historykami IPN. - Jesteśmy na początku drogi, jeśli chodzi o taką edukację historyczną, ale prezentując naszą grę w wielu miejscach na świecie, spotykamy się na każdym kroku z niesamowitym feedbackiem. Ludzie potem poszukują informacji o polskiej kryptologii i to jest jak najbardziej słuszny kierunek - podkreślał Tobiasz Wultański z Biura Nowych Technologii IPN.

W tej grze, pod okiem historyków, odwzorowane zostały wszystkie detale, jak pojazdy, wnętrza, meble, urządzenia czy stroje. Całość dopełnia pieczołowicie skonstruowana oprawa dźwiękowa. - Dzięki projektom gamingowym realizujemy zadanie, jakim jest nawiązanie dialogu z nowym pokoleniem. Naszym celem było zainspirowanie młodych ludzi do tego, by poznawali historię polskiej kryptologii - tłumaczyła Magdalena Hajduk.

Posłuchaj
05:30 _PR4_AAC 2022_11_07-10-47-56.mp3 O projekcie "Gra szyfrów" opowiadają eksperci z Biura Technologii Instytutu Pamięci Narodowej (Stacja Kultura/Czwórka) 

Zdaniem rozmówców Czwórki "Gra szyfrów" jest bardzo realistyczna i pozwala "poczuć prawdziwą atmosferę tamtych czasów". - To prawdziwa historia, nie ma tu postaci, które nie decydowałyby o losach konfliktu sprzed stu lat - podkreślała gość Czwórki. Grę można już bezpłatnie pobrać m.in. ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki. - Dostosowana jest dla osób powyżej 13. roku życia, ale nie ma tu przemocy - podkreślał Tobiasz Wultański. 

*** 

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał: Aleksandra Opala

Data emisji: 07.11.2022

Godzina emisji: 10.15

kd/kor