- Za nami 96. gala oscarowa. Znamy zwycięzców.
- Na Oscarach objawiło się nowe Hollywood, aktorzy i twórcy, którzy doceniają kino artystyczne.
- W wielu kategoriach pojawiły się filmy arthouse'owe.
- Zwycięstwo Christophera Nolana to zwycięstwo prawdziwego kina - ocenia Dawid Muszyński, krytyk filmowy.
- "20 dni w Mariupolu" Mstyslava Chernova zdobył pierwszego Oscara dla Ukrainy.
- "Strefa interesów" - polskie akcenty na 96. gali wręczenia statuetek Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.
96. oscarowa gala nie przyniosła skandali, politycznych wystąpień, dostarczyła rozrywki, a tego najbardziej oczekują Amerykanie. - Już czwarty raz galę prowadził Jimmy Kimmel i nawet on powstrzymywał się od złośliwych komentarzy - ocenia Dawida Muszyński, redaktor naczelny naekranie.pl. - Było kilka wystąpień związanych z wojną na Ukrainie, bo np. film "20 dni w Mariupolu" zdobył Oscara w kategorii "Najlepszy film dokumentalny".
Czwórkowy gość zauważa, że w tym roku na Oscarach objawiło się nowe Hollywood, aktorzy i twórcy, którzy doceniają kino artystyczne.
- Ta gala była wyraźna. Nagle wszedł arthouse. Filmy o małym budżecie, które wcześniej do kin trafiały jedynie w wąskiej dystrybucji dziś są na piedestale - ocenia. - "Biedne istoty", które w tym roku lśnią i pokonały "Barbie", to jest film, który 5-6 lat temu mało kogo by zainteresował. Nie wiem, czy Emma Stone, grając w takim filmie, dostałaby Oscara. Teraz arthouse wyszedł na szerokie wody. Oscary stają się też globalne - filmy z Europy wskakują do głównych kategorii.
24:18 czwórka stacja kultura 11.03.2024 oscary 10.13.mp3 Oscary 2024 i uroczystość ich wręczenia komentuje Dawid Muszyński, krytyk filmowy (Stacja Kultura/Czwórka)
OSCARY 2024 w Polskim Radiu - sprawdź szczegóły >>>
Biedne istoty - zwiastun #1 [napisy]/20th Ceuntry Studios Polska
Kolejnym dowodem na zachodzące zmiany są Oscar dla "Godzilla Minus One" za efekty specjalne wykonane za jedyne 15 milionów dolarów czy statuetka dla "Chłopca i czapli", a nie kolejnej produkcji Pixara.
W tym roku gala trwała zaledwie 3,5 godziny. Spowodowane jest to zmianami, jakie zachodzą w widzach. - Oglądający galę są dziś bardziej tiktokowi i socialowi. Gala będzie się oglądać, ale w formie krótkich shortów w social mediach. Ludzi coraz mniej oglądają tradycyjnej telewizji, to będzie postępować - zauważa gość Kasi Dydo. - Gala musi się do tego dostosowywać, musi mieć momenty do wycięcia, które zaistnieją w mediach społecznościowych.
Oscary dla Nolana i "Oppenheimera" - zwycięstwo kina
Wśród przegranych gali wymienia się Martina Scorsese, ale przede wszystkim twórców filmu "Barbie".
Christopher Nolan, odbierając Oscara za reżyserię, podkreślił: "zrobiliśmy film o człowieku, który stworzył bombę atomową i czy tego chcemy, czy nie, żyjemy w świecie Oppenheimera". Swoją nagrodę zadedykował tym ludziom, którzy działają na rzecz pokoju.
- To też zwycięstwo prawdziwego kina. Nolan postawił nie na efekty specjalne, a starał się odtworzyć wybuch nuklearny bez udziału komputera. To przepiękny teatr różnych kreacji aktorskich. Robert Downey Jr. - moim zdaniem świetny. Mamy też Cilliana Murphy'ego z Oscarem, co wzmacnia jego pozycję i mówi się, że wzrasta jego pozycja na liście kandydatów na nowego Bonda. Nolan udowodnił, że potrafi znakomicie dobierać aktorów do ról.
Film "Oppenheimer" nominowany był w 13 kategoriach, zdobył 7 statuetek.
Oppenheimer | Official Trailer/Universal Pictures
Pierwszy Oscar dla Ukrainy - "20 dni w Mariupolu"
Niezwykle ważnym oscarowym dziełem jest "20 dni w Mariupolu" Mstyslava Chernova. Zaszczycony nagrodą reżyser podkreślił, że jest to pierwszy Oscar w historii Ukrainy, ale i nagroda za film, którego wolałby nie nakręcić, gdyby tylko mógł zmienić to, że Rosja zaatakowała Ukrainę i okupuje jej miasta. - To najważniejsze na całej gali przemówienie. Pokazuje, że takie filmy nie są przez Akademię omijane i ignorowane - mówi gość Czwórki. - Przyznając tę nagrodę, pokazano, że ta wojna dalej trwa. Niestety zdarza się, że długotrwałe konflikty są marginalizowane, zapominane, odwracana jest od nich uwaga. Ta nagroda na nowo przypomina o barbarzyńskim ataku Rosji i wciąż trwających walkach na Ukrainie.
20 Days In Mariupol (trailer) | FRONTLINE/FRONTLINE PBS
Polskie akcenty na Oscarach
Polski kandydat do Oscara - "Chłopi" - nie przykuł uwagi Akademii, nie znalazł się wśród nominowanych. Nie oznacza to, że nie było polskich akcentów na 96. oscarowej gali. - "Strefa interesów" nominowana w kategorii najlepszego filmu, laureatka Oscarów za najlepszy film nieanglojęzyczny i dźwięk, to koprodukcja amerykańsko-brytyjsko-polska. Jesteśmy obecni na tej gali - mówi Dawid Muszyński. - To film ważny, uniwersalny, pokazujący, że zło może czaić się wszędzie.
Współproducentką tego filmu jest Ewa Puszczyńska, zdjęcia zrobił Łukasz Żal, za scenografię odpowiadały Joanna Kuś i Katarzyna Sikora, a za kostiumy Małgorzata Karpiuk. Reżyser obrazu w pierwszych słowach podziękował też PISF za pomoc w realizacji. - To docenienie naszego wkładu w tę produkcję - podkreśla gość Czwórki.
Zobacz także:
Strefa interesów (2023) teaser PL, w kinach/GutekFilm
Najlepszy film
- "Amerykańska fikcja"
- "Anatomia upadku"
- "Barbie"
- "Biedne istoty"
- "Czas krwawego księżyca"
- "Maestro"
- "Oppenheimer"
- "Poprzednie życie"
- "Przesilenie zimowe"
- "Strefa interesów"
Najlepsza reżyseria
- Justine Triet, "Anatomia upadku"
- Martin Scorsese, "Czas krwawego księżyca"
- Christopher Nolan, "Oppenheimer"
- Yórgos Lánthimos, "Biedne istoty"
- Jonathan Glazer, "Strefa interesów"
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Bradley Cooper, "Maestro"
- Colman Domingo, "Rustin"
- Paul Giamatti, "Przesilenie zimowe"
- Cillian Murphy, "Oppenheimer"
- Jeffrey Wright, "Amerykańska fikcja"
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Annette Bening, "Nyad"
- Lily Gladstone, "Czas krwawego księżyca"
- Sandra Hüller, "Anatomia upadku"
- Carey Mulligan, "Maestro"
- Emma Stone, "Biedne istoty"
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Sterling K. Brown, "Amerykańska fikcja"
- Robert De Niro, "Czas krwawego księżyca"
- Robert Downey Jr., "Oppenheimer"
- Ryan Gosling, "Barbie"
- Mark Ruffalo, "Biedne istoty"
Najlepszy aktorka drugoplanowa
- Emily Blunt, "Oppenheimer"
- Danielle Brooks, "Kolor purpury"
- America Ferrera, "Barbie"
- Jodie Foster, "Nyad"
- Da'Vine Joy Randolph, "Przesilenie zimowe"
Najlepszy scenariusz oryginalny
- Justine Triet i Arthur Harari, "Anatomia upadku"
- David Hemingson, "Przesilenie zimowe"
- Bradley Cooper i Josh Singer, "Maestro"
- Samy Burch i Alex Mechanik, "Obsesja"
- Celine Song, "Poprzednie życie"
Najlepszy scenariusz adaptowany
- Cord Jefferson, "Amerykańska fikcja"
- Greta Gerwig i Noah Baumbach, "Barbie"
- Christopher Nolan, "Oppenheimer"
- Tony McNamara, "Biedne istoty"
- Jonathan Glazer, "Strefa interesów"
Najlepszy film animowany
- "Chłopiec i czapla", reż. Hayao Miyazaki
- "Między nami żywiołami", reż. Peter Sohn
- "Nimona", reż. Nick Bruno i Troy Quane
- "Pies i robot", reż. Pablo Berger
- "Spider-Man: Poprzez multiwersum", reż. Joaquim Dos Santos i Kemp Powers
Najlepszy film międzynarodowy
- "Ja, kapitan", reż. Matteo Garrone (Włochy)
- "Perfect Days", reż. Wim Wenders (Japonia)
- "Śnieżne bractwo", reż. J.A. Bayona (Hiszpania)
- "Pokój nauczycielski", reż. Ilker Çatak (Niemcy)
- "Strefa interesów", reż. Jonathan Glazer (Wielka Brytania)
Krótkometrażowy film dokumentalny
- "The ABCs of Book Banning"
- "The Barber of Little Rock"
- "Island In Between"
- "Ostatni warsztat"
- "Nai Nai & Wai Po"
Film dokumentalny
- "Bobi Wine - głos sprzeciwu"
- "Wieczna pamięć"
- "Cztery córki"
- "To Kill a Tiger"
- "20 dni w Mariupolu"
Najlepsze zdjęcia
- Edward Lachman, "El Conde"
- Podrigo Prieto, "Czas krwawego księżyca"
- Matthew Libatique, "Maestro"
- Hoyte Van Hoytema, "Oppenheimer"
- Robbie Ryan, "Biedne istoty"
Najlepszy montaż
- Laurent Senechal, "Anatomia upadku"
- Kevin Tent, "Przesilenie zimowe"
- Thelma Schoonmaker, "Czas krwawego księżyca"
- Jennifer Lame, "Oppenheimer"
- Yorgos Mavropsardis, "Biedne istoty"
Najlepsza scenografia
- Sarah Greenwood i Katie Spencer, "Barbie"
- Jack Fisk i Adam Willis, "Czas krwawego księżyca"
- Arthur Max i Elli Griff, "Napoleon"
- Ruth De Jong i Claire Kaufman, "Oppenheimer"
- James Price, Shona Heath i Zsuzsa Mihalek, "Biedne istoty"
Najlepsze kostium
- Jacqueline Durran, "Barbie"
- Jacqueline West, "Czas krwawego księżyca"
- Janty Yates i Dave Crossman, "Napoleon"
- Ellen Mirojnick, "Oppenheimer"
- Holly Waddington, "Biedne istoty"
Muzyka oryginalna
- Laura Karpman, "Amerykańska fikcja"
- John Williams, "Indiana Jones i artefakt przeznaczenia"
- Robbie Robertson, "Czas krwawego księżyca"
- Ludwig Göransson, "Oppenheimer"
- Jerskin Fendrix, "Biedne Istoty"
Najlepsza piosenka
- "The Fire Inside" z filmu "Flamin' Hot: Smak sukcesu", Diane Warren
- "I'm Just Ken" z filmu "Barbie", Mark Ronson i Andrew Wyatt
- "It Never Went Away" z filmu "Jon Batiste: Amerykańska symfonia", Jon Batiste i Dan Wilson
- "Wahzhazhe" z filmu "Czas krwawego księżyca", Scott George
- "What Was I Made For?" z filmu "Barbie", Billie Eilish i Finneas O'Connell
Najlepsze efekty specjalne
- "Twórca" (Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould)
- "Godzilla Minus One" (Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima)
- "Strażnicy Galaktyki vol. 3" (Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek)
- "Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One" (Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould)
- "Napoleon" (Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould)
Najlepsza charakteryzacja
- "Golda" (Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue)
- "Maestro" (Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell)
- "Oppenheimer" (Luisa Abel)
- "Biedne istoty" (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston)
- "Śnieżne bractwo" (Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé)
Najlepszy dźwięk
- "Twórca" (Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic)
- "Maestro" (Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic)
- "Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One" (Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor)
- "Oppenheimer" (Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O'Connell)
- "Strefa interesów" (Tarn Willers i Johnnie Burn)
Najlepszy film krótkometrażowy
- "The After"
- "Invincible"
- "Knight of Fortune"
- "Red, White and Blue"
- "The Wonderful Story of Henry Sugar"
Krótkometrażowy film animowany
- "Letter To a Pig"
- "Ninty-Five Sensen"
- "Our Uniform"
- "Pachyderme"
- "War Is Over"
Więcej o nagrodzonych twórcach i produkcjach przeczytasz TUTAJ.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Dawid Muszyński (redaktor naczelny naekranie.pl)
Data emisji: 11.03.2024
Godzina emisji: 10.13
pj/wmkor