Inżynier systemu i realizator dźwięku
Osoby odpowiadające za brzmienie imprez muzycznych wtapiają się w tłum, choć tak naprawdę łatwo je zauważyć. Stoją przy olbrzymiej konsolecie, ustawionej w odpowiedniej odległości od sceny i odgrodzonej metalowymi barierkami od reszty publiczności. Do tego grona należy Krzysztof Kilar - realizator dźwięku i stały współpracownik Natalii Przybysz. - Na początku należy rozróżnić dwie funkcje osób, które odpowiadają za brzmienie koncertu. Inżynier systemu nagłośnieniowego to osoba stricte związana z technologią budowania dużych systemów nagłośnieniowych, strojenie ich i wieszania. Jest także realizator dźwięku, który najczęściej jeździ z zespołem i jest jego członkiem. I ja właśnie tym się zajmuje. Ale w naszym kraju te dwie funkcje często są połączone - mówi gość Czwórki.
Człowiek "na froncie"
Krzysztof Kilar realizował dźwięk na wszystkich ważnych festiwalach muzycznych dla licznych polskich i zagranicznych artystów. Obecnie można go spotkać za konsoletą u Dawida Podsiadły, Ani Rusowicz, Pal Secam i oczywiście Natalii Przybysz. - Zajmuję się realizowaniem dźwięku "na front", czyli dla publiczności, ale są też realizatorzy monitorów, którzy zajmują się "odsłuchem", czyli tym, co słyszą muzycy - wyjaśnia rozmówca Damiana Sikorskiego.
"Na festiwalach jest stres"
Praca realizatora dźwięku zależy od miejsca, w którym odbywa się koncert. - Na festiwalach publiczność często jest przypadkowa, bo przychodzi posłuchać różnych artystów. Na koncertach, zwłaszcza klubowych, słuchacze przychodzą dla swojego ulubionego artysty czy zespołu. Ja czuję się dużo spokojniej na imprezach drugiego typu, kiedy wiem, że nagłaśniam koncert dla fanów. Robię swoją robotę i czuję, że jest to doceniane. Wówczas presja jest minimalna. Na festiwalach jest więcej stresu, bo wiele zależy od miejsca w line-upie i od tego, po kim wchodzi się na scenę - opowiada Kilar.
Natalia Przybysz - Dzieci Malarzy | Sofar Warsaw | Sofar Sounds
Sprawdź także:
Stadion - sala tortur dla dźwiękowców
Realizatorzy dźwięku muszą się znać na fizyce, żeby wiedzieć, jak rozłożyć dźwięk tak, aby każdy słuchacz był zadowolony, bez względu na miejsce, w którym stoi. - Najtrudniejsze pod tym względem są stadiony. Ilość odbić nie pomaga ani nam, ani artystom. Natomiast dużo łatwiej realizuje się dźwięk na dużych koncertach. Zazwyczaj ma się wtedy większy budżet i lepszy sprzęt. I można skupić się tylko na tym, żeby to wszystko dobrze brzmiało. W małych klubach i w mniejszych miejscowościach trzeba liczyć się z tym, że pracuje się na sprzęcie, za który odpowiadają inni ludzie. Dlatego w takim przypadku rider techniczny zespołu to podstawa - podsumowuje Krzysztof Kilar.
Dawid Podsiadlo - Nieznajomy (na żywo z PGE Narodowego, 28.09.2019) | Dawid Podsiadło
14:41 CZWÓRKA Stacja Kultura - realizator 12.09.2022.mp3 Na czym polega praca realizatora dźwięku? (Stacja Kultura/Czwórka)
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Materiał przygotował: Damian Sikorski
Data emisji: 12.09.2022
Godzina emisji: 11.15
kul