- 66. odsłona Warszawskiej Jesieni odbędzie się w dniach od 15 do 23 września.
- Tematem tegorocznej edycji jest hasło "Rzeczy brzmiące"
- Zdaniem Dagny Sadkowskiej w odbiorze muzyki niezwykle ważna jest wyobraźnia.
- Festiwal Warszawska Jesień może zmienić nasze postrzeganie muzyki, osadzić nas w przestrzeni, w spektrum dźwięku.
- Od 8 lat częścią wydarzenia jest nurt Warszawska Jesień Klubowo. Jego pomysłodawczynią jest Dagna Sadkowska
- W tym roku w tym nurcie zaplanowano dwa wydarzenia - odbędą się 16 i 21 września.
Tematem tegorocznej, 66., odsłony festiwalu Warszawska Jesień jest hasło "Rzeczy brzmiące". Klasyczne instrumenty i zespoły zostaną zestawione z nowymi konstrukcjami, a wszystkie razem kompozytorzy i performerzy potraktują jak rozbrzmiewające obiekty. Zdaniem Dagny Sadkowskiej, kuratorki nurtu Warszawska Jesień Klubowo, nie ma takiej rzeczy, która nie może zabrzmieć.
- Jeśli mamy otwarte uszy i oczy, to nie ma takiej rzeczy, która nie zabrzmi. Tu ogromną rolę odgrywa nasza wyobraźnia - podkreśla. - Z perspektywy muzyka, który wykonuje muzykę współczesną całe swoje zawodowe życie, musze powiedzieć, że wyobraźnia gra ogromną rolę w procesie przygotowania utworu, w kontakcie z kompozytorami, którzy cały czas rozszerzają grancie nasze i swojej wyobraźni, a także wyobraźni publiczności - dodaje.
Muzyka jest przestrzenią
Wielu z nas o muzyce myśli w sposób linearny, do czego przyznaje się też Kasia Dydo na naszej antenie: utwór ma swój początek, środek i koniec - mówi. Tymczasem Warszawska Jesień "wywraca to postrzeganie do góry nogami". - Jak to się potoczy to zobaczymy, bo wszystko jest w rękach kompozytorów. Ten festiwal ma w sobie takie bogactwo, że utwory są pisane specjalnie na tę wielką uroczystość - zaznacza Dagna Sadkowska. - Dużo będzie prawykonań, one dopiero pierwszy raz wybrzmią.
15:55 czwórka stacja kultura 07.09.2023 warszawska jesień 11.16.mp3 O festiwalu Warszawska Jesień i jego klubowej odsłonie opowiada Dagna Sadkowska (Stacja Kultura/Czwórka)
Zdaniem Czwórkowego gościa muzyka może mieć przestrzenny kształt, co manifestuje się w sposobie wykonania, w użyciu technik rozszerzonych np. graniu na skrzypcach położonych na stole, użyciu włosa czy taśmy zamiast smyczka. - Każdy zabieg, który rozszerza skalę środków wykonawczych zmienia percepcję i poczucie czasu - mówi kuratorka. - Zdarza się, że jesteśmy otoczeni dźwiękiem. Spektakularne wykonania, w których dźwięk jest amplifikowany, czyli sztucznie wzmacniany, gdzie wchodzi technologia, mogą nas umieścić w spektrum dźwięku, w środku utworu. Wtedy czas może się zapętlić, zatrzymać albo zwielokrotnić - wyjaśnia.
Już koncert inauguracyjny Warszawskiej Jesieni będzie wydarzeniem wyjątkowym. Choć odbędzie się on w klasycznych wnętrzach Filharmonii Narodowej, to jego forma taką nie będzie. Inauguracja Warszawskiej Jesieni zaplanowana jest jako cykl minikoncertów i instalacji, rozproszonego w przestrzeni Filharmonii Narodowej. Dopełnią one koncert w sali głównej.
Klubowa Warszawska Jesień
Od 8 lat ważną częścią Warszawskiej Jesieni jest nurt klubowy. - To formuła, która powstała w mojej głowie za sprawą moich własnych doświadczeń - przyznaje Dagna Sadkowska. - Grałam w klubach muzykę klasyczną, w trio z Marcinem Maseckim i Mikołajem Pałoszem. Wymyśliłam, że to samo można zrobić z muzyką współczesną. Można zagrać utwory nowe, współczesne w przestrzeni klubowej.
W tym roku w ramach nurtu Warszawska Jesień Klubowo odbędą się dwa wydarzenia - 16 i 21 września.
- W sobotę (16 września) wystąpią Valentine Magaletti i Aleksandra Słyż - zapowiada gość Czwórki. - Pierwsza z nich kojarzona jest ze sceną improwizowaną, druga zaś z nurtem akademickim, z którego chce się uwolnić. One wystąpią w dwóch setach, w klubowej formule.
Koncert 21 września zaplanowany jest zaś w trzyczęściowej formule. - Zaczyna Grzegorz Tarwid z pianinem w formule grania obiektowego. Następnie wystąpi Hashtag Esamble, a w ich fragmencie pojawi się nieco motoryzacji. Wydarzenie zamknie Dominik Strycharski - będzie to elektroniczny finał - zaprasza Dagna Sadkowska.
Oba wydarzenia odbędą się w klubie Pardon, To Tu.
Poszukiwania i rozszerzanie granic
Dziś wśród muzyków możemy zaobserwować silną potrzebę uciekania od kanonów, w których tkwimy. Podejmują takie próby, choć nie zawsze kończą się one sukcesem. - To jest poszukiwanie. Od czasów modernizmu, postmodernizmu spotykamy liczne próby "wyważenia drzwi". Każdy chce rozszerzyć spektrum narzędzi i oddziaływać czymś nowym - wyjaśnia gość Kasi Dydo. - Ja bardzo to lubię.
Festiwal Warszawska Jesień odbędzie się w dniach 15-23 września w Warszawie.
Polskie Radio jest partnerem medialnym festiwalu.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Dagna Sadkowska (kuratorka nurtu Warszawska Jesień Klubowo)
Data emisji: 07.09.2023
Godzina emisji: 11.16
pj