Zwolnienia to temat trudny nie tylko dla pracowników, których dotyczy, ale także kierowników, na których spoczywa obowiązek przeprowadzenia tego procesu. Jak zwolnić pracownika nie tracąc na tym dobrego wizerunku i nie ryzykować np. procesu w sądzie, wyjaśnia w "Poranku" w Czwórce Kasia Tarnopolska.
Bardzo dużo uwagi firmy przykładają do tego, jak zatrudniać pracownika, znacznie mniej do tego, jak go zwolnić, a to błąd.
- W pierwszej kolejności należy przygotować dobre argumenty, które wyjaśniają naszą decyzję. Każdemu pracownikowi, niezależnie od rodzaju umowy, należy się takie wyjaśnienie. Taka rozmowa powinna być krótka i treściwa – twierdzi Anna Kowalczyk, psycholog, specjalista ds. HR w Nexio Management.
Zwolnienie zawsze łączy się z negatywnymi emocjami. Często odbywa się z dnia na dzień i jest to mocne przeżycie dla każdego.
Rzucenie laptopem, kopnięcie w biurko, soczysta wiązanka, to niektóre reakcje pracowników na tę przykrą wiadomość. To jest dowód na to, że nie potrafimy sobie poradzić emocjonalnie z sytuacją - twierdzi Izabela Gołębiewska, psycholog z Kliniki Powrotu do Zdrowia.
Ważne jest, żeby nie wdawać się w dyskusje, bo to może grozić płaczem, błaganiem, a nawet omdleniem.
Nie wszyscy umieją zwalniać. Nie jest to proste zadanie. Warto uczyć się od najlepszych. George Clooney w filmie "W chmurach" gra eksperta od zwalniania, który jest podnajmowany firmom niepotrafiącym pozbyć się niechcianych pracowników.
Zobacz jak robi to mistrz: