Koszmarny remont. Jak znaleźć dobrych fachowców?

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2013 15:25
Chyba każdy, kto miał remont w mieszkaniu wie, że po pierwsze "nigdy się on nie kończy", a po drugie "połowę rzeczy można było zrobić lepiej". Okazuje się jednak, że dobrzy fachowcy nie muszą być drodzy. Poza tym wcale nie tak trudno ich znaleźć.
Audio
  • O tym, jak radzić sobie, gdy remont nie spełnia naszych oczekiwań, mówią Justyna Glabian, przewodnicząca Konsumenckiego Sądu Polubownego i Agnieszka Majchrzak z UOKiK (Czwórka/4 do 4)
  • Jak znaleźć dobrego fachowca? - materiał Dominika Olędzkiego (Czwórka/4 do 4)
Remont w mieszkaniu
Remont w mieszkaniuFoto: Glow Images/ East News

Takich sytuacji jest wiele: kilka tygodni po remoncie okazuje się, że tynk zaczyna odpadać, drzwi nie chcą się domknąć, kafelki w łazience są tu i ówdzie pęknięte, a kran w kuchni przecieka.

- Kiedyś popsuła mi się pralka. Przyjechał fachowiec, powiedział, że to termostat, "naprawił", zgarnął kasę i pojechał - opowiada jedna z słuchaczek Czwórki. - Włączyłam pranie i pralka zaczęła się palić, niewiele brakowało, by wszystko wybuchło. Ostatecznie trzeba było nową pralkę.

A o dobrych fachowców jest ciężko nie dlatego, że jest ich niewielu, ale dlatego, że po prostu nie mają wolnych terminów. - Wszyscy chyba jednak powoli przekonują się, że nie chodzi o to, by remont zrobić raz, a potem uciec - mówi Maria Senczyszyn z Homestagers Network Polska. - Tylko o to, by mieć rekomendacje, by jeden zadowolony klient przyciągał kolejnych. Dlatego jakość ich pracy jest niesamowicie istotna. I oni o tym wiedzą.

Mimo tego, problemy z "fachowcami" często się powtarzają. - Jednym z nich jest nieterminowość: usługa, na wykonanie której byliśmy umówienie, przeciąga się w czasie, kolejnym - wręcz porzucenie pracy - tłumaczy Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w "4 do 4". - Pracownicy używają też materiałów niższej jakości, co okazuje się dopiero po przedstawieniu faktur.

Zdaniem ekspertki, nie jest prawdą, że dobry fachowiec to drogi fachowiec. - Ci ludzie mają dużo zleceń, a kliencie polecają znajomych, więc nie "zdzierają" - dodaje Senczyszyn. - Podają realne ceny, takie, które ich satysfakcjonują, ale nie są "złodziejskie".

Agnieszka
Agnieszka Majchrzak i Justyna Glabian w Czwórce

Pierwszą "deską ratunku" dla osób poszkodowanych przez nieuczciwych, bądź nierzetelnych fachowców jest Miejski Rzecznik Konsumentów. - Udzieli porady, pomoże także napisać umowę, którą powinniśmy zawrzeć z fachowcem - tłumaczy Majchrzak. - Warto o tym pamiętać, bo taki dokument jest bardzo ważny.

Jeśli z jakichś przyczyn o zaniedbamy tę kwestię, możemy spodziewać się problemów. - Umowy ustne też są obowiązujące, ale trudno będzie udowodnić, że umawialiśmy się inaczej, niż zostało to zrobione - dodaje Majchrzak.

(kd)

Czytaj także

Graffiti - piękne murale kontra ordynarne bazgroły

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2012 14:43
Dla jednych graffiti to sposób na wyrażanie siebie i symbol naszych czasów, zdaniem innych – takie bazgroły tylko paskudzą osiedlowe elewacje.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak przygotować samochód do zimy?

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2012 18:21
To wbrew pozorom wcale nie jest błahy problem. Nawet opony zimowe w Polsce zmienia się dużo później niż na całym świecie. Zdaniem gościa Czwórki, czekanie na śnieg, to duży błąd.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gdzie urodził się Kopernik? Rodzina bogata, nie wiadomo

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2012 13:08
Wstrzymał słońce, ruszył ziemię, a mieszkał w Toruniu. Po remoncie dom Kopernika otwiera się dla gości. A stąd już tylko krok do parku kultury Mennonitów.
rozwiń zwiń