Premierę przedstawienia zaplanowano na sobotę. We wtorek fragmenty spektaklu zaprezentowano dziennikarzom. Bartlett w swoim tekście stara się w wyolbrzymiony sposób pokazać jak wielka firma ingeruje w relacje prywatne i jak przez to wkrada się w osobiste sfery życia pracowników.
Potrzeba refleksji
Krystyna Janda, która spektakl reżyseruje, podkreśla, że po przeczytaniu tekstu Bartletta, przez wiele dni o nim myślała - wracały do niej zdania, sformułowania, problemy, jego atmosfera.
- Szukam tematów, które są poruszające i które przyciągną do teatru ludzi, a ci wyjdą z niego z jakąś refleksją. Wydawało mi się, że od dawna nie przeczytałam tekstu, który robi takie wrażenie. Ta sztuka jest napisana tak precyzyjnie, w jakimś sensie - doskonale, ze znajomością psychologii i natury człowieka, że właściwie ten tekst jest mobbingiem na publiczności - mówiła we wtorek dziennikarzom Janda.
Korporacyjny świat niewoli
Bohaterkami "Kontraktu" są dwie pracownice korporacji. Jedna z nich jest szefową drugiej, w związku z tym próbuje nadzorować pracę i wypełnianie obowiązków służbowych swojej podwładnej. Spotkania służbowe, dotyczące w większości czasu życia prywatnego pracownicy, przeistaczają się w pojedynki i demonstracje władzy.
- Zarówno ja podczas prób do spektaklu, jak i publiczność oglądająca spektakl, zdajemy sobie dzięki niemu sprawę, co to znaczy żyć w świecie niewoli, nie móc decydować o swoim życiu, o tym nawet jak się myśli. (...) To jest niezwykły tekst - oceniła Janda.
Mocny spektakl
Agnieszka Michalska, która wciela się w spektaklu w rolę szefowej, uznała, że sztuka jest czymś w rodzaju thrillera psychologicznego.
- Jesteśmy już po kilku przedpremierowych spektaklach (...). Z reakcji publiczności widać też, że sztuka jest bardzo aktualna i mocna - robi bardzo duże wrażenie na widzach - zwróciła uwagę aktorka.
Autor sztuki, Mike Bartlett to urodzony w 1980 roku angielski dramatopisarz. Swoją karierę rozpoczął w 2005 roku, biorąc udział w zorganizowanym przez londyński Old Vic Theatre konkursie "New Voices", polegającym na napisaniu i wystawieniu swojej sztuki w ciągu 24 godzin.
Sztuka "Kontrakt" jest adaptacją tekstu napisanego dla Radia BBC. W 2008 roku Mike Bartlett dokonał adaptacji tekstu "Love Contracts" na potrzeby sceny, na zamówienie Royal Court Theatre. Pokazywany w Londynie "Kontrakt" cieszył się dużym powodzeniem.
mr