Przemysław Strączek mówi o sobie "jazzman poszukujący". - W 2011 roku spędziłem w Bangkoku dziesięć dni, uczestnicząc w finale tamtejszego konkursu muzycznego. Miałem także zajęcia z tradycyjnej muzyki z Tajlandii. To było mega ciekawe i wówczas pojawiła się w mojej głowie myśl, by połączyć nasze muzyczne kierunki, choć przecież był to festiwal jazzowy. Poznałem tamtejszą kulturę i muzykę tradycyjną i wówczas zaczęły się także moje muzyczne poszukiwania - wspominał. W tym samym roku nagrał jeszcze płytę z gitarzystą z Hongkongu, a jego kolejny album powstał cztery lata później w Singapurze.
Jak opowiadał w rozmowie z Czwórką, płyta "Cultural Concept" stanowi połączenie klasycznego jazzu z muzyką tradycyjną kultur tak odległych, jak azjatyckie. - Łączenie instrumentów strunowych z różnych stron świata, współbrzmienie jazzu i tradycji, to może być fascynujące, bo to przecież przeróżne kierunki - podkreślał. Jak opowiadał, muzyka azjatycka związana jest nierozerwalnie z barwą. - Z jednego dźwięku uzyskujemy tu kilka, na przykład trzy. Będąc w Azji i tworząc z tamtejszymi artystami, odkryłem, że ich tradycyjne improwizacje opierają się na kolorystyce dźwięku, to nie tylko melodia, ale i barwa. Ta barwa może zmieniać brzmienie - tłumaczył.
Źr. PrzemekStraczekmusic/CULTURAL CONCEPT
Jak opowiadał gospodarz programu Maciej Szajkowski, w tym przypadku "etno jazz jest jak tajski boks." Na płycie "Cultural Concept": usłyszymy zarówno muzyków z Polski - są to Marcin Kaletka, saksofonista, Patryk Dobosz, perkusista, oraz Marcin Kitajewski, kontrabasista - jak i z innych stron świata, czyli m.in. Senegalu, Tajwanu i Kolumbii - wyliczał gość Czwórki.
Wybrzmiały nagrania takich muzyków jak grający na korze Senegalczyk Kandara Diebate, Chiao-Hua Chang, grający na erhu - chińskich skrzypcach, czy Kolumbijczyk Edilson Sanchez-Moyano. - Ten ostatni gra na instrumentach perkusyjnych, w tym na tradycyjnym kolumbijskim bębnie - podkreślał gość Czwórki. - Jesteśmy więc w Europie, ale kulturowe pierwiastki, które znalazły się na tej płycie, są z różnych stron świata - tłumaczył.
61:10 2022_11_01 23_59_40_PR4_Folk_Off.mp3 Przemysław Strączek opowiada o swojej twórczości i planach muzycznych (Folk Off/Czwórka)
Tworzenie programu na płytę odbywało się w warunkach lockdownu podczas pandemii przy zamkniętych granicach. W tym kontekście album stał się swoistym manifestem wolności i przekraczania pewnych barier w dążeniu do osiągnięcia nowej jakości. - Na tej płycie jest improwizacja i wolność. Ale najważniejsze i najtrudniejsze do uzyskania było wspólne i spójne brzmienie naszych instrumentów. Na tym zależało mi najbardziej - podkreślał Przemysław Strączek.
Sprawdź także:
Album został nagrany w MAQ studio przez Macieja Stacha. Nad brzmieniem płyty czuwał Katsuhiko Naito znany ze współpracy z Johnem Scofieldem, Al Di Meolą czy Marią Schneider. Muzycy planują już kolejne koncerty. - Skład jest duży, a muzycy pochodzą z różnych stron świata, więc nie jest to łatwe, ale z pewnością chcemy wejść na scenę już w drugiej połowie przyszłego roku - opowiadał.
***
Tytuł audycji: Folk Off
Prowadzi: Maciej Szajkowski
Gość: Przemysław Strączek (polska szkoła Etno Jazzu)
Data emisji: 02.11.2022
Godzina emisji: 00.00
kd/kor