Czy opony z łańcuchami mają lepszą przyczepność do oblodzonej drogi niż te bez łańcuchów? - Dostosowujemy opony w naszym aucie do warunków panujących na drogach, m.in. do temperatury. Zupełnie inna przyczepność będzie na płaskiej i suchej drodze, a inna na stromej i oblodzonej. Dlatego mamy opony zimowe i letnie, a także miejskie czy terenowe, a te rodzaje różnią się od siebie - podkreślał dr Maciej Lisicki z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. - Podczas zakładania łańcuchów chodzi o to, by zapewnić jak najlepszy kontakt opony z drogą, by zwiększyć przyczepność - tłumaczył.
Jak tłumaczył ekspert, łańcuchy są "jak raki zakładane na buty do trekkingu". - Mimo że w butach turystycznych jest bieżnik, wystarczy on do tego, by utrzymać równowagę na nieco śliskiej, ubłoconej nawierzchni. Jeśli wejdziemy w nich na lód, zaczniemy się ślizgać. Zakładamy więc raki po to, by zwiększyć mechaniczny kontakt z tym lodem i żeby zapewnić butom lepszą przyczepność. Tak samo dzieje się w przypadku zakładania łańcuchów na opony. Chodzi o to, by można było się po prostu "odpychać" od tego lodu - tłumaczył dr Maciej Lisicki.
04:27 _PR4_AAC 2022_02_09-12-42-30.mp3 Czy łańcuchy zakładane na opony zimą zwiększają nasze bezpieczeństwo? (Stacja Nauka/Czwórka)
Jednak jak podkreślał, chodzi o to, by dobrać jak najlepsze rozwiązanie do danych warunków. - Z drugiej strony, łańcuchy nie poradzą sobie w plusowej temperaturze, gdy na drogach jest mokro. Każda opona ma swój zakres temperatur, a jednocześnie staramy się przecież nie zmieniać opon kilka razy w ciągu roku. Łańcuchy są "sprytnym manewrem", który pozwala tego uniknąć - tłumaczył ekspert.
Posłuchaj także:
***
Tytuł audycji: Stacja Nauka
Prowadzi: Oliwia Krettek
Materiał przygotował: Maciej Wójcik
Data emisji: 04.02.2022
Godzina emisji: 12.20
kd