Lokomotywa solarna. Czy studencki wynalazek zainteresuje kolejowych potentatów?

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2023 15:31
Poznańscy studenci budują solarną lokomotywę. To będzie pojazd jedyny w swoim rodzaju, a żacy mają nadzieję, że zostanie rozpowszechniony. Zaraz, z nadzieją na podium, ruszają na konkurs do Wielkiej Brytanii. 
Być może wkrótce doczekamy się wykorzystania energii słonecznej w kolejnictwie
Być może wkrótce doczekamy się wykorzystania energii słonecznej w kolejnictwie Foto: Shutterstock/Denis Belitsky

Studenci Politechniki Poznańskiej pracują nad pojazdem jedynym w swoim rodzaju. Ich innowacyjny pomysł został już doceniony w Konkursie Konstrukcji Kokos, a zaraz rusza na brytyjskie wyspy, by walczyć o nagrody. 

- Jest to lokomotywa w skali 1:5,5 wykonana w pełni przez studentów naszego koła - mówi Michał Pięta, lider zespołu konstruującego lokomotywę. - Jest to taka nietypowa konstrukcja - dodaje przewodnicząca koła PUTrain Faustyna Finke. - Zastosowane materiały są bardzo nietypowe. Często się spotykamy z tą opinią, bo wykorzystaliśmy materiały kompozytowe, a one nie są powszechnie wykorzystywane w kolejnictwie. 

Studenci cały czas rozwijają swoją konstrukcję. Teraz ich czas pochłania dostosowanie jej do częściowego zasilania przy użyciu energii wygenerowanej przez panele fotowoltaiczne. Lokomotywa mogłaby poruszać się, wykorzystując jedynie energię z paneli, ale lepszym rozwianiem jest napęd hybrydowy. 

- Faktycznie przy użyciu tej energii z paneli lokomotywa będzie mogła jeździć, tylko będą to dość ograniczone dystanse - mówi Jakub Żytkowski, jeden z konstruktorów. - Wynika to z tego, że powierzchnia lokomotywy jest ograniczona, nie wystarczy jej na wszystkie niezbędne panele - dodaje. 


Posłuchaj
04:00 czwórka stacja nauka 23.05.2023 12.34.mp3 Jak działa solarna lokomotywa studentów Politechniki Poznańskiej (Stacja Nauka/Czwórka)

 


Zastosowanie fotowoltaiki do zasilania przeróżnych maszyn jest dziś bardzo popularne. Poznańscy studenci przekonują, że ich pomysł jest innowacyjny, bo nikt dotąd, w branży kolejowej, w dużych pociągach nie zastosował paneli fotowoltaicznych. Podkreślają, że oni zastosowali je do zasilania baterii trakcyjnych, które odpowiadają za napęd pociągu.

- Chcemy zrobić coś, na co branża prawdopodobnie liczy - wyjaśniają. - Chcemy przetestować coś w małej skali i przedstawić nasze wyniki i odpowiednie przeliczenia potentatom. Temat tego typu zasilania wraca w rozmowach i dyskusjach, ale trzeba przystosować cały wagon do takich testów, to koszty, których polskie firmy jeszcze nie chcą ponosić. 

Studenci przetestują swoje rozwiązanie na swojej lokomotywie, a zebrane dane i wyliczenia przekażą tym, którzy mogą być zainteresowani ich zastosowaniem w skali 1 do 1. 


Zanim to jednak nastąpi, już w lipcu ruszą do Wielkiej Brytanii. Swoim pomysłem chcą zainteresować jury brytyjskiego konkursu dla konstruktorów Railway Challenge, na którym prezentowali się w zeszłym roku. - To okazja przedstawienia czegoś, co się zrobiło. Nigdy się tak nie cieszyłem, gdy nasza lokomotywa przejechała całe kółko konkursowe - mówi konstruktor. - Inne drużyny przyjeżdżały tam ze swymi lokomotywami przez kilka lat, ale niektóre z nich nie potrafiły zrobić jednego kółeczka. My przyjechaliśmy i zrobiliśmy to okrążenie. To ogromna radość. W tym roku mamy nadzieję na miejsce na podium. 


***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Oliwia Krettek

Materiał: Szymon Majchrzak

Data emisji: 23.05.2023

Godzina emisji: 12.34

pj

Czytaj także

Z czego zrobione są... tekturowe opakowania?

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2021 14:43
Z czego zrobione są kartony na soki, niektóre przetwory i mleko, i czy to prawda, że nie są ekologiczne? - Te pudełka to nie tylko tektura - przestrzega Szymon Filipowicz z Centrum Nauki Kopernik.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Po co nam studia? "Nie muszą zaważyć na późniejszym życiu"

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2022 18:00
- To, czy iść na studia, jest sprawą indywidualną. Uczelnie otworzą przed nami pewnie niektóre drzwi do przyszłej kariery zawodowej, ale najczęściej najważniejsza i tak jest własna praca i samorozwój - podkreślał przedsiębiorca Michał Barczak. 
rozwiń zwiń