Elektromobilność w Polsce - jaką ma przyszłość?

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2021 21:03
Przy polskich drogach pojawiły się nowe znaki drogowe, informujące kierowców o najbliższych punktach ładowania aut elektrycznych. Jak to działa i dlaczego wciąż jest ich tak niewiele?
W Polsce warto budować więcej stacji ładowania - przekonują eksperci
W Polsce warto budować więcej stacji ładowania - przekonują eksperciFoto: Shutterstock.com/Scharfsinn
  • Od 2035 roku samochody z silnikami spalinowymi nie będą mogły być sprzedawane - wynika z zapisów unijnych
  • Do elektromobilności przekonuje się coraz więcej Polaków. W tym roku liczba rejestracji samochodów elektrycznych wzrosła w naszym kraju o 100 proc. 
  • Samochody elektryczne są droższe niż ich spalinowe odpowiedniki, jednak stopniowo następuje wyrównanie cen

Jak przyznał w rozmowie z Czwórką Jan Wiśniewski, ekspert elektromobilności, kierownik Centrum Badań i Analiz z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w Polsce funkcjonuje obecnie ok. 1700 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, a to bardzo niewiele. - To się przekłada na ok. 3300 punktów. Na jeden punkt ładowania przypada mniej niż pięć samochodów osobowych całkowicie elektrycznych - wyliczał ekspert. - Polska dysponuje również jednym z najwyższych w Europie wyników, jeśli chodzi o szybkie stacje ładowania - tłumaczył.

Po polskich drogach jeździ ok. 16 tys. aut czysto elektrycznych. Jak podkreślał ekspert, jesteśmy jednak wciąż na początku naszej drogi do elektromobilności. - Jeśli chcemy mówić o rozwoju tego rynku na masową skalę, dynamika instalacji nowych ładowarek musi zdecydowanie przyspieszyć - zauważył ekspert. Jak tłumaczył, w Polsce występuje wciąż cały szereg barier, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają takie instalacje. To sprawia, że wielu kierowców odracza wymianę auta spalinowego na hybrydowe bądź całkowicie elektryczne

- Chodzi przede wszystkim o bariery prawne - tłumaczył gość Czwórki. - W Polsce wciąż są najdłuższe procedury przyłączeniowe takich stacji do sieci elektroenergetycznej w zależności od konkretnej lokalizacji. Taka procedura może trwać od trzech miesięcy nawet do trzech lat - mówił ekspert. - W wielu kluczowych lokalizacjach wciąż brakuje po prostu infrastruktury. Koncentruje się ona przede wszystkim wokół wielkich miast, w mniejszych gminach stacji ładowania po prostu nie ma. O ile w takich województwach, jak mazowieckie czy Dolnośląskie, ta infrastruktura jest dostateczna, na Lubelszczyźnie zdecydowanie jej brakuje - tłumaczył Jan Wiśniewski. 

Jak podkreślał, większość samochodów elektrycznych, aby być ładowana, wcale nie potrzebuje dostępu do takiej specjalistycznej infrastruktury. - Owszem, stacje szybkie są niezbędne, jeśli chcemy podróżować na dłuższych, kilkusetkilometrowych trasach, jednak jeśli chcemy podróżować po okolicy, większość kierowców preferuje ładowanie auta nocą ze zwykłego domowego gniazdka - podkreślił ekspert. - Z jednej strony to rozwiązanie bardzo komfortowe - ładujemy pojazd wtedy, kiedy chcemy, z drugiej, ekologiczne, a z trzeciej - po prostu tańsze. Jeśli jednak zwiększy się liczba aut elektrycznych na polskich drogach, warto także pamiętać, że więcej będzie kierowców, którzy nie posiadają domów wolnostojących i możliwości ładowania aut z własnej ściany, wówczas zwiększenie liczby stacji ładujących będzie niezbędne. 

Posłuchaj
13:33 _PR4_AAC 2021_12_07-15-19-55.mp3 O przyszłości aut elektrycznych w Polsce opowiada Jan Wiśniewski (Czat Czwórki) 

Dlatego powstały aż dwa programy - Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. - Środki mają być przeznaczone m.in. na rozbudowanie infrastruktury elektroenergetycznej - mówił gość Czwórki. - Jednak proces takiego rozbudowania będzie wieloletni - przyznał. 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: Jan Wiśniewski (ekspert elektromobilności, kierownik Centrum Badań i Analiz z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych) 

Data emisji: 07.12.2021

Godzina emisji: 15.18

kd

Czytaj także

Elektromobilność na drogach. Czy jest realna?

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2016 18:26
Wicepremier Mateusz Morawiecki ma ambitny plan wprowadzenia na nasze drogi około miliona samochodów elektrycznych w ciągu 10 lat. Czy nowa, elektryczna motoryzacja ma szanse na rozwój w Polsce?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2017 10:34
Preferencje w zakresie podatku akcyzowego przy zakupie samochodów elektrycznych, bezpłatne parkowanie, możliwość jazdy buspasami - to tylko niektóre z rozwiązań przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
rozwiń zwiń