Hulajnogi na chodnikach - są przepisy, będą praktyczne rozwiązania

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2021 10:16
Hulajnogi elektryczne, rowery, skutery - te niewielkie pojazdy znacznie ułatwiają podróżowanie po mieście. Niestety często stają się też przeszkodą dla pieszych. Od czerwca w Polsce obowiązują przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych. Samorządowcy właśnie pomagają je wdrażać.
Hulajnogi na chodnikach polskich miast to duży problem dla pieszych.
Hulajnogi na chodnikach polskich miast to duży problem dla pieszych.Foto: shutterstock.com/Renisons

Posłuchaj
07:04 czwórka top 01.12.2021.mp3 Hulajnogi w mieście - poznaj przepisy i regulacje (TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem/Czwórka) 

W polskich miastach są chodniki, na których piesi z trudem muszą przeciskać się między zaparkowanymi hulajnogami czy samochodami. 

- Chodnik to jest miejsce przeznaczone dla pieszych, ale wiemy, że mogą oni tam spotkać różne przeszkody - mówi Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. - Tym, co najbardziej przeszkadza przechodniom, z czym staramy się mocno walczyć, to zaparkowane na chodnikach samochody. Kierowcy bardzo często mocno naciągają obowiązujące przepisy, czyli parkują dwoma kołami, nie zostawiają minimum 1,5 metra przestrzeni dla pieszych. Aby poprawić tę sytuację, wyznaczamy miejsca parkingowe na jezdni, słupkujemy chodniki, co niektórym się nie podoba, ale są takie miejsca, gdzie lepszego rozwiązania nie ma. Oczywiście także Straż Miejska kontroluje sytuację - dodaje.

Hulajnogi na chodnikach

Mimo że auta są dość duże, to problem z nimi wcale wielki nie jest, bo zawsze można się odwołać do przepisów. Dużo gorzej było z hulajnogami elektrycznymi, których 3-4 lata temu jeszcze nawet nie znaliśmy. - One pojawiły się w naszych miastach i stały się szybko elementem wspólnej przestrzeni. Jeśli chodzi o przepisy, to hulajnogi wtedy znalazły się w szarej strefie - przypomina rozmówca Macieja Wójcika.

Od czerwca 2021 roku obowiązują przepisy, które wprowadziły hulajnogi elektryczne do prawa o ruchu drogowym, jasno wskazują, co to jest hulajnoga, jak powinna wyglądać, jak ma się poruszać, gdzie powinna parkować.

- Zgodnie z nowymi uregulowaniami hulajnoga elektryczna powinna być parkowana w miejscach do tego wyznaczonych, a jeśli takich nie ma, to na zewnętrznej krawędzi chodnika - wyjaśnia ekspert z ZDM w Warszawie. - Niestety jest z tym różnie. Mimo że przepisy obowiązują od czerwca, to w praktyce raczej ich nie widać. Trzeba je wdrażać, implementować - dodaje.

Hulajnogi - praktyczne rozwiązania

Okazuje się, że problem parkowania hulajnóg dotyczy wielu miast świata. Do tej pory nie wypracowano uniwersalnego rozwiązania, które mogłoby się sprawdzić w każdej przestrzeni. Czwórkowy ekspert zauważa, że są miasta, w których użytkownikom hulajnóg niemal wszystko wolno, ale i takie, które wprowadziły zakaz ich użytkowania.

Przed wyzwaniem polegającym na uregulowaniu sytuacji i wdrożeniu nowych przepisów stanęła też Warszawa. Włodarze stolicy zdecydowali się na wypracowanie porozumień z operatorami wypożyczalni hulajnóg. W Warszawie działa 5 takich firm.   

- Przepisy nie regulowały sytuacji między właścicielami "hulajsharingów" a miastem czy samorządem, my staraliśmy się to zmienić - wyjaśnia Jakub Dybalski. - Podpisaliśmy pięć umów, na mocy których m.in. zmienią się lokalizacje miejsc postojowych hulajnóg. Użytkownicy znajdą te pojazdy w okolicach miejskich stojaków rowerowych, a także w wyznaczonych strefach na chodniku. Wszelkie "hulajparkingi" wskaże aplikacja - dodaje.

Z tytułu użytkowania przestrzeni miejskiej operatorzy firm "hulajsharingowych" uiszczą stosowne opłaty, które zasilą miejską kasę.

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Jan Olejniczak

Materiał przygotował: Maciej Wójcik

Data emisji: 01.12.2021

Godzina emisji: 18.14