Powstała wyszukiwarka wydarzeń kulturalnych w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2025 14:41
Od lokalnych perełek po duże wydarzenia. MKiDN stworzyło narzędzie, które pomaga planować czas tak, by znalazły się w nim spotkania ze sztuką.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w WarszawieFoto: Polskie Radio/ Anna Myśliwiec

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wystartowało z kampanią "Odwiedź kulturę na wakacjach" i zachęca Polaków do odkrywania lokalnych miejsc, udostępniając praktyczną wyszukiwarkę wydarzeń kulturalnych. 

Dotąd brakowało jednego miejsca, które tak kompleksowo pokazuje, co dzieje się w świecie kultury, od lokalnych perełek po duże wydarzenia. Stworzyliśmy narzędzie, które zachęca do tego, by skorzystać z oferty kulturalnej, odkrywać mniej znane miejsca i planować czas tak, by znalazły się w nim spotkania ze sztuką, historią i tradycją. To koncept, który dodatkowo aktywizuje podmioty działające w obszarze kulturze w całym kraju - każdy może dopisać swoje wydarzenia. Koncepcja kreatywna kampanii odpowiada na wyzwanie związane z dotarciem do odbiorców, którzy codziennie przeglądają setki wiadomości i zdjęć, a w tym wszystkim tematy kulturalne się gubią. Decydując się na tę kreację chcieliśmy zwrócić uwagę i dotrzeć do tych, którzy nie są częstymi użytkownikami kultury. To pierwsza taka kampania od lat i zaproszenie do odkrywania tego, co jest wyjątkowe w polskich regionach. Świadomie wykorzystaliśmy w kreacji nowe technologie, AI to obszar, którym ministerstwo zajmuje się na kilku płaszczyznach  – mówi Anna Ruszczyńska, Dyrektor Centrum Informacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

"Odwiedź kulturę na wakacjach" to pierwsza od lat kampania ministerstwa, która w taki sposób opowiada o kulturze. Koncept wizualny łączy wykorzystanie AI z autentycznym kulturowym kontekstem. Identyfikacja nawiązuje do trzech pasów Polski i charakterystycznych obiektów architektury tych regionów:

Piaszczysta Północ – wykonane z piasku Zamek w Malborku, Filharmonia w Szczecinie, Neptun z Gdańska oraz latarnia w Rozewiu, którą wzbogaca pomnik tańczącej pary;


Leśne Centrum – w otoczeniu zieleni Pałac Kultury i Nauki, Kościół Pokoju w Świdnicy, malowane chaty z Zalipia oraz nawiązane do słowiańskich tradycji muzycznych;


Skaliste Południe – z dominacją kamienistych tekstur, gdzie pojawia się m.in. Zamek w Niedzicy, Jasna Góra, NOSPR i słynna „Kryształowa Planeta” z Wrocławia.


Poprzez kampanię ministerstwo chce pokazać, że ciekawe doświadczenia kulturalne czekają nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych ośrodkach, które bywają poza głównym obiegiem mediów. 

mo, mat. prasowe