Jeszcze do niedawna na frontowej elewacji Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Białymstoku widniało kojarzone z tą placówką medyczną "słoneczko", które lata świetności miało już dawno za sobą. Przez wiele lat zdążyło skutecznie wystraszyć niejednego pacjenta. Dziś słoneczka już nie ma. Jego miejsce zastąpił zupełnie nowy mural.
- Z inicjatywą odmalowania frontowej elewacji budynku Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego zwróciliśmy się do dyrekcji szpitala zimą 2021 roku. Z pracami nad nową odsłoną muralu ruszyliśmy od razu - mówi Cezary Chwicewski, dyrektor kreatywny Up To Date Festivalu. - Prace zakładały zaprojektowanie i realizację nowego muralu na Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku. Grafika, która zdobi dziś frontową elewację budynku powstała przy współpracy ilustratorki Małgorzaty Detner z psychologiem dziecięcym Jackiem Żylińskim, który dbał o to, by mural służył przede wszystkim dzieciom - kontynuuje Chwicewski.
Projekt od samego początku konsultowany był z dyrekcją, pracownikami oraz pacjentami UDSK.
- Rejon działania UDSK obejmuje ponad 240 tys. mieszkańców województwa podlaskiego oraz kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców sąsiednich województw poniżej 18. roku życia. Rocznie, w 16. klinikach i oddziałach hospitalizowanych jest ponad 23 tys. dzieci, a w 35. poradniach specjalistycznych leczy się blisko 150 tys. małych pacjentów. To ważne, by już w pierwszym kontakcie z placówką ułatwić pacjentom wejście do niej, oswoić ich strach i wywołać na ich twarzy uśmiech - wyjaśnia prof. dr hab. Anna Wasilewska, dyrektor UDSK w Białymstoku.
Mając w pamięci spektakularne efekty wcześniejszej współpracy, do pracy przy muralu na UDSK pomysłodawcy zaprosili artystów studia Good Looking Studio - to wykonawcy m.in. białostockiego muralu "Wyślij Pocztówkę do Babci" zrealizowanego również przez Up To Date Festival.
- Bardzo cieszymy się z tego, że po raz kolejny, na zaproszenie Up To Date Festivalu, mogliśmy zrealizować tak niepowtarzalny projekt w Białymstoku. Każdego roku malujemy w całej Polsce setki murali, ale nigdzie nie spotykamy się z tak świetnymi pomysłami, połączonymi z misją społeczną jaką za sobą niosą. Od samego początku spodobał nam się nie tylko pomysł poprawienia estetyki budynku, ale przede wszystkim cel powstania muralu, jakim jest dawanie radości pacjentom szpitala przez kolejne lata - opowiada Jakub Żuk, dyrektor sprzedaży Good Looking Studio.
Jak podkreślają pomysłodawcy, sam mural jest tylko pretekstem do rozpoczęcia szerszej dyskusji na temat zdrowia psychicznego - tak dzieci, jak i dorosłych. I to ona stanowić będzie jeden z dominujących nurtów w tegorocznej festiwalowej komunikacji.
10 maja ekipa Up To Date Festival zaprezentowała specjalny film, przedstawiający powody, przez które zdecydowano się na nowy mural. Zobaczcie sami:
AŚ, mat. prasowe