Kamperowe podróże - od pomysłu, do realizacji

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2022 12:50
Są różne sposoby, by zwiedzać świat. Martyna Matwiejuk i jej przyjaciele marzyciele zdecydowali się na podróż wokół Bałtyku kamperem. Zanim doszło do wyprawy, kampera trzeba było stworzyć. W Czwórce członkowie ekipy przyjaciół zdradzają, jak to zrobili.
W 2021 roku zarejestrowano w sumie 2191 nowych samochodów kempingowych, co jest ponad dwukrotnie lepszym wynikiem w porównaniu do 2020 r., kiedy zarejestrowano 949 nowych.Foto: shutterstock.com/Andrey Armyagov

- Pomysł na podróżowanie kamperem powstał w trakcie pandemii, kiedy wszyscy byliśmy uwięzieni w domach. Pomyślałem o takim domku na kółkach, którym można się przemieszczać bez ograniczeń - zdradza Paweł Bąk. - Wiedziałem, do kogo się odezwać z tą koncepcją - dodaje. - Gdy tylko usłyszałem o tym pomyśle, to uznałem, że to fajna opcja na spędzenie tych pandemicznych weekendów - dodaje Michał Tyrajski. - Wyjazdy do Falenicy, gdzie składaliśmy naszego kampera, były świetną formą spędzania wolnego czasu - dodaje.

Anonimowy bus

Po pomyśle przyszła kolej na kupno auta, które miało być zaadaptowane na kampera. - Chciałem kupić auto, którym będzie można stawać w różnych ciekawych miejscach. Dość anonimowe - mówi gość Czwórki. - Zdecydowaliśmy się na auto dostawcze. Wybór padł na Forda Transita, by nie zwracać uwagi, a w środku zabudować go pod siebie i komfortowo spędzać w nim czas - dodaje.

Kupując busa, musimy zwracać uwagę na jego sprawność i to, ile pali. Auto powinno być też odpowiednio duże, bo jednak wielkość się liczy, jeśli chodzi o komfort życia w środku. Większy samochód ciężej się też prowadzi, generuje także większe opłaty na drogach czy promach. Wszystkie te kwestie musimy rozważyć przed zakupem.

- Projekt dostosowujemy do samochodu, który kupiliśmy, ale też do tego, o czym sobie marzymy, jak będziemy spędzać tam czas, do naszych potrzeb: czy zależy nam tylko na miejscu do spania, czy chcemy tam gotować, posiedzieć sobie czy nawet zaprosić gości. U nas jest taka możliwość - wyjaśnia gość Czwórki. - Absolutne minimum to łóżka - dodaje.

Kamper - zrób to sam

Na rynku jest duża oferta segmentów do zabudowy busów. Moda na karawaning rozwija się, pomysłów i rozwiązań jest bardzo dużo. Paweł Bąk i Michał Tyrajski zdecydowali, że wszystko nie tylko zrobią, ale i wymyślą sami. - Po zakupieniu busa zaczęliśmy od usunięcia starej zabudowy. Kolejnym krokiem był montaż izolacji, obkleiliśmy busa gąbką, matami izolującymi. Następnie zajęliśmy się elektryką i zabudową drewnianą - wyjaśniają podróżnicy. - Planowaliśmy hydraulikę, to, gdzie postawić lodówkę, i wymyślaliśmy kolejne funkcjonalności - dodają. - Na koniec zostało malowanie, upiększanie i dodawanie detali.

Posłuchaj
23:58 czwórka azymut0 02.07.2022.mp3 Paweł Bąk i Michał Tyrajski opowiadają o budowie kampera i pierwszych wyjazdach (Azymut 0/Czwórka)

Kamper Pawła i Michała jest mocno światłoszczelny. Nawet w środku nocy może być w nim bardzo jasno, ale światła nie widać na zewnątrz. - Najbardziej wymagająca okazał się stolarka, systemy zamykania i otwierania drzwiczek w szafkach, rozkładania łóżek - przyznają podróżnicy. - Do dziś widzimy rzeczy, które wymagają poprawy cały czas nad tym pracujemy - dodają.

Paweł Bąk i Michał Tyrajski zdradzają, że koszt ich kampera wyniósł: 23 tysiące za używane auto, 16 tysięcy za wyposażenie plus 150 roboczogodzin ich własnej pracy.

Z kim do kampera?

Z pewnością karawaning nie jest dla każdego. Mała przestrzeń, na której należy funkcjonować, może nie spodobać się tym, którzy lubią luksusy.

Dobranie towarzyszy podróży jest kluczowe. Po drodze może nas spotkać wszystko i nie jesteśmy w stanie przewidzieć, z jakimi problemami będziemy się mierzyć - mówią podróżnicy. - Musimy ufać ludziom, z którymi jedziemy, znać ich możliwości i ograniczenia. Czasem trzeba iść na kompromisy.

Przed trasą

Każda podróż własnym kamperem zaczyna się od wizyty u mechanika, który sprawdzi stan techniczny pojazdu. Goście Czwórki przyznają, że zawsze w trasę zabierają ze sobą komplet narzędzi.

W trasie niezwykle istotne jest tankowanie i sprawdzanie poziomu spalania. Przed wyjazdem warto stworzyć plan podróży i na tym etapie sprawdzić przepisy drogowe w krajach, które chcemy odwiedzić.

Wokół Bałtyku

Paweł Bąk i Michał Tyrajski przyznają, że w Europie jest dużo miejsc przeznaczonych zarówno do parkowania, jak i kempingowania kamperem. Wyznają też, że czasem wybierają miejscówki "na dziko". Tak było m.in. podczas wyprawy przez kraje nadbałtyckie. Podróżników urzekło Oslo, z przepiękną architekturą, wysokim poziomem życia, przemiłymi ludźmi. Zaskoczyła ich też Finlandia, pełna natury i jezior. To z pewnością miejsca, do których chcieliby wrócić na dłużej.

***

Tytuł audycji: Azymut 0

Prowadzi: Martyna Matwiejuk

Goście: Paweł Bąk i Michał Tyrajski (podróżnicy marzyciele, którzy sami stworzyli wehikuł do podróży)