Logo Polskiego Radia
Trójka
Paula Golonka 11.12.2012

Fotoradar ratuje życie? Straszenie nie działa

- Bardziej jesteśmy skłonni zmienić swoje zachowanie, jeśli pokazuje się nam pozytywny aspekt tej zmiany. Taki skutek ma prewencja, a straszenie konsekwencjami na kierowców nie działa - podkreśla psycholog transportu Ewa Odachowska.
FotoradarFotoradarCezary Piwowarski/Wikimmedia Commons

Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapowiada, że do końca roku zainstaluje na polskich drogach 240 nowych fotoradarów, do końca marca 2013 kolejnych 60. Tymczasem aż 91 proc. kierowców nie zwalnia przed nimi do wymaganej prędkości. Od dawna mówi się też o tym, że gminy pieniędzmi z mandatów wystawianych przez fotoradary łatają budżet.

Zdaniem Beaty Bublewicz (PO), wiceprzewodniczacej sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych i przewodniczacej Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego stosowane przez Polskę prawa i przepisy nie są wystarczające. - Wystarczy spojrzeć na statystyki, w ubiegłym roku na polskich drogach zginęło najwięcej ludzi, w stosunku do liczby mieszkańców, w całej Unii Europejskiej - podkreśliła i dodała, że potrzeba wiele jednoczesnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach. Jakie przepisy, jej zdaniem, powinny być wprowadzone dowiesz się słuchając całej dyskusji w "Za, a nawet przeciw".

Już na kursie prawa jazdy poznajemy przepisy Kodeksu drogowego, akceptujemy je podchodząc do egzaminu, dlaczego więc tak bardzo buntujemy się przeciw karom za łamanie przepisów ruchu drogowego? Ewa Odachowska, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego zwróciła uwagę na fakt, że nie zawsze metody zmuszające kierowców do redukcji prędkości skutkują wzrostem bezpieczeństwa na polskich drogach. - Powszechna praktyka jest taka, że zwalaniamy tuż przed urządzeniem pomiarowym i zwiększamy prędkość zaraz po jego ominięciu. Druga sprawa to instalowanie fotoradarów w miejscach, gdzie nie dochodzi do znacznej liczby wypadków, a jedynie istnieje możliwość częstego "łapania" - wyjaśniła w rozmowie z Ernestem Zozuniem. Podkreśla, że częstszą przyczyną wypadków, niż nadmierna prędkość, jest niedostosowanie prędkości do panujących warunków.

W jakich miejscach fotoradar ma sens? Jakie są inne pomysły na poprawienie bezpieczeństwa na drogachPosłuchaj całej audycji, w której wypowiadali się także słuchacze i goście: biegły sądowy z zakresu wypadków drogowych Sławomir Gołębiowski, nadins. Marek Kąkolewski z Komendy Głównej Policji i Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Zobacz wyniki sondy:

Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku w samo południe. Zapraszamy.