Logo Polskiego Radia
Trójka
Ewa Dryhusz 03.09.2013

Niebo nad Europą jest już pełne

Denerwujemy się, ilekroć musimy spędzić godzinę czy dwie siedząc w samolocie, który stoi na lotnisku i czeka na wolne okienko czasowe. Komisja Europejska chce zmienić prawo tak, by ruch odbywał się dużo sprawniej.
Niebo nad Europą jest już pełnesxc.hu.
Posłuchaj
  • Czym jest slot? (Zapraszamy do Trójki - ranek)
  • Niebo nad Europą jest już pełne (Zapraszamy do Trójki - ranek)
Czytaj także

Slot to określony czas, który daje się pilotom i obsłudze naziemnej na wykonanie konkretnych procedur związanych ze startem, przelotem, a potem lądowaniem. - Jeżeli chodzi o lotniska kontrolowane slotowo, to sloty dotyczą zarówno przepustowości dróg kołowania, dróg startowych jak i terminali pasażerskich  - tłumaczy Michał Petrykowski z linii lotniczych EuroLOT. W tym drugim przypadku chodzi o możliwość odprawy danej ilości pasażerów w danym czasie, czy przepustowość sortowni bagażowych.

Ekspert wyjaśnia, że jest kilka elementów w porcie lotniczym, które są krytyczne i które czasem w większych portach trzeba regulować właśnie poprzez sloty. - W dniu wykonania operacji może okazać się, że z różnych przyczyn np. na lotnisku mamy znacznie więcej samolotów niż zaplanowaliśmy. W tym momencie w grę wchodzi już slot przyznawany przez służby kontroli ruchu lotniczego - opowiada rozmówca Kuby Witkowskiego.

Wtedy sloty są przyznawane tuż przed wykonaniem operacji, więc pasażerowie czasem czekają w samolocie na płycie godzinę czy półtorej. - Samolot nie może wystartować, dlatego że dany sektor przestrzeni powietrznej jest przeładowany, jego przepustowość jest przekroczona i część maszyn musi pozostać na ziemi w oczekiwaniu na slot – wyjaśnia Michał Petrykowski.

- Ogólna idea, jaka przyświeca tym rozwiązaniom, to lepsze wykorzystanie dostępnej przepustowości lotnisk. Propozycje KE zmierzają w stronę bardziej skutecznego egzekwowania w dużej mierze od przewoźników realizacji slotu, ich wykorzystywania - mówi Paweł Zagrajek z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Lotniska Chopina w Warszawie, uspakaja, że przepustowość na lotnisku Chopina nie jest jeszcze problemem. - Zmiany, nad którymi pracuje KE, dotyczą przede wszystkim wielkich lotnisk przesiadkowych w Londynie, Paryżu czy we Frankfurcie - wyjaśnia.

Jak zmieni się komfort podniebnych podróży, gdy nowe prawo wejdzie w życie? Wyjaśniali to także: Krzysztof Moczulski z serwisu lotnictwo.net.pl i Bogusław Kowalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Informacje zebrał Kuba Witkowski.

Porannego pasma "Zapraszamy do Trójki" można słuchać od poniedziałku do soboty między godziną 6.00 a 9.00.

(ed)