Logo Polskiego Radia
Jedynka
migrator migrator 27.05.2010

Najistotniejsza jest budowa autostrad

Co trzeci kilometr dróg w Małopolsce i w Kujawsko-Pomorskiem wymaga natychmiastowego remontu. Tylko trochę lepiej jest w Wielkopolsce i na Śląsku.

Potrzebujemy wszystkich rodzajów dróg – od drogi gminnej, przenoszącej ruch lokalny, po system dróg powiatowych. Potrzebujemy dróg krajowych, które przenoszą do ruchu dróg regionalnych oraz dróg szybkiego ruchu, które decydują o wymianie handlowej, a także - jako kraj tranzytowy - potrzebujemy autostrad.

Na szczeblu rządowym najbardziej potrzebna jest budowa (w kolejności): autostrad, dróg szybkiego ruchu, obwodnic, dróg krajowych. Na szczeblu lokalnym priorytety budownicze kształtują samorządy – to one decydują o tym, jakie drogi są potrzebne.

Beton czy asfalt


Budowanie dróg betonowych ma wiele zalet. Po pierwsze są bardzo odporne na obciążenia. Dzięki temu unikamy kolein, które są bardzo niebezpieczne szczególnie w momencie, gdy pada deszcz. Jasność nawierzchni betonowych powoduje, że dużo łatwiej utrzymać kierunek jazdy, niż na ciemnych drogach asfaltowych. Wyliczono, że o 30 proc. wzrasta bezpieczeństwo jazdy na takich drogach.

Dzięki drogom betonowym zmniejsza się potrzeba na oświetlenie dróg. Najważniejszym aspektem jest jednak łączny koszt budowy i eksploatacji drogi. W przypadku mieszanek betonowych jest on znacznie niższy niż asfaltowych. Wytrzymałość takich dróg wynosi do 50 lat. Jest jedna wada - nawierzchnie betonowe są głośniejsze niż asfalt.

Nawierzchnie betonowe można stosować na mostach małych, do długości 20 m. Na dużych mostach nawierzchnia musi być lekka czyli asfaltowa.

Udział m.in. minister Radosław Stępień – podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, prof. Jan Deja - Akademia Górniczo-Hutnicza, prof. Jan Biliszczuk - Politechnika Wrocławska, prof. Antoni Szydło - Politechnika Wrocławska, prof. Leszek Rafalski - Dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

Prowadził Artur Wolski

(łk)