Logo Polskiego Radia
Jedynka
Marlena Borawska 12.12.2010

Sensacyjne odkrycie polskich biologów

Wiedzą jak zmusić komórki nowotworowe do umierania.
Sensacyjne odkrycie polskich biologówźr. Wikipedia

Ta nowa wiedza może być drogą do opracowania skutecznej terapii. Polskie odkrycie wzbudziło sensację w świecie nauki po publikacji w "Science".

Jak tłumaczyła podczas "Wieczoru Naukowego” doktor Magda Lebiedzińska tajemnica tkwi w komórce, a konkretnie w jądrze komórkowym. Jądro to najważniejsza struktura w komórce, ponieważ tam znajduje się cała informacja dotycząca tego, jak ta komórka ma wyglądać, i jak ma wyglądać cały organizm, w którym ta komórka się znajduje.

- Z jądra komórkowego pochodzi cała informacja. Czyli w jadrze odbywają się procesy, które zawiadują całym metabolizmem, czyli wszystkimi reakcjami, które zachodzą w komórce – mówiła doktor.

Jakakolwiek zmiana, jakikolwiek błąd w tej informacji skutkuje szeregiem zaburzeń w komórce.

- Są to zaburzenia od poziomu rożnych związków, zaburzenia funkcji różnych białek, które są zaangażowane w funkcjonowanie tej komórki – tłumaczyła.

Komórka wyczuwa, kiedy występuje te zaburzenie. Wyczuwa także zmiany w środowisku. Odpowiedzialne są za to receptory na powierzchni komórki, które wyczuwają niepokojące bodźce.

- One wyczuwają, że coś dzieje się niedobrego. Za chwile będzie coś niedobrego w komórce, za chwilę zniszczy to nasze DNA, nasz materiał genetyczny, naszą informację – opisywała szczegóły Lebiedzińska.

W proces zaangażowane jest również białko PNL, które w trudnych momentach wiąże się w specjalne kompleksy białkowe w jądrze i pomaga kierować komórkę bądź w stronę odnowy bądź w stronę kontrolowanej śmierci.

Kontrolowana śmierć przeprowadzona zostaje w specjalnych, nadzorowanych procesach.

- Nic nie dzieje się przypadkowo. Wtedy cały organizm, jeżeli jest to organizm wielokomórkowy nie cierpi na tym – tłumaczyła proces.

Dlaczego to odkrycie jest tak ważne? Ponieważ może pomóc w leczeniu nowotworów.

- To jest sytuacja, o którą walczymy w nowotworach. Kiedy dzieje się coś niedobrego w przypadku nowotworów jest sytuacja taka, że organizm nie rozpoznaje tego, co się dzieje złego w niej. Nie potrafi podjąć tej decyzji o śmierci – mówiła doktor.

Jak tłumaczył drugi gość redaktora Artura Wolskiego – profesor Jerzy Duszyński – istota odkrycia jest to, że polscy naukowcy zwrócili uwagę na struktury poza jądrowe.

- Na białko, które co prawda było odnalezione po raz pierwszy w jądrze, ale potem okazało się, że występuje poza jądrem – tłumaczył profesor Duszyński.

Jak udało się zauważyć białko pomiędzy strukturami?

- Wiedzieliśmy, że szukamy funkcji cytozolowej, czyli tego co się dzieje poza jądrem. Wiedzieliśmy, że trzeba szukać w obrębie sygnału wapniowego, czyli gdzieś w tych strukturach . Wobec tego dzieliliśmy komórkę na poszczególne frakcje, czyli przedziały komórkowe - wyjaśniała Lebiedzińska.

Okazało się, że oprócz środowiska komórkowego, białko PML znajduje się głównie we frakcji, czyli w tej części błon w komórce, która jest miejscem kontaktu między mitochondriami, a siateczka śródplazmatyczną. Okazało się, że tam znajduje się białko, które pośredniczy poprzez kontakt z innymi białkami w przekazywaniu sygnału wapniowego.

Jak tłumaczył profesor Duszyński materiał, który poddali badaniom był olbrzymi. By dojść do momentu w jakim się znaleźli musieli przeprowadzić setki doświadczeń najnowocześniejszymi i bardzo skomplikowanymi technikami.

Wysiłek się opłacił. Odkrycie polskich biologów może pomóc w leczeniu nowotworów.

O szczegółach programowanej śmierci komórek nowotworowych podczas rozmowy z redaktorem Arturem Wolskim opowiadali: prof. Jerzy Duszyński i dr Magda Lebiedzińska - autorzy badań z Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN.

Aby dowiedzieć się więcej na temat badań i ich wyników, wystarczy wysłuchać rozmowy klikając "Wieczór Naukowy” w boksie "Posłuchaj” w ramce po prawej stronie.

(mb)