Logo Polskiego Radia
Jedynka
Marlena Borawska 11.01.2011

Apokryfy Nowego Testamentu

Na temat życia Jezusa Chrystusa możemy przeczytać nie tylko w Ewangeliach Nowego Testamentu. Są teksty, które bardzo odbiegają od znanych nam historii.
Ręcznie przepisywany egzemplarz Biblii łacińskiej z 1407 r. do czytania na głos w klasztorzeRęcznie przepisywany egzemplarz Biblii łacińskiej z 1407 r. do czytania na głos w klasztorzeźr. Wikipedia

- Apokryf to tekst ukryty, który dotyczy rzeczy schowanych, niewiadomych. Tajemnie przekazywany wbrew oficjalnej tradycji. Często służył wyrażeniu pewnych idei teologicznych, nierzadko heretyckich. Zaspokajał ciekawość wiernych – powiedział prof. Zbigniew Mikołejko, filozof religii z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Zdaniem profesora kanoniczne ewangelie nie opowiadają wszystkiego, nie mówią o rozmaitych szczegółach, a wierni w swoim pragnieniu są niezwykle łasi, by je poznać.

Jego zdaniem zawierają one rzeczywistą osnowę, a dzięki badaniom wiemy co jest w nich czystą fantazją.

Gość "Naukowego Wieczoru z Jedynką" zauważył, że apokryficzność jest wykorzystywana jako pewien sposób powiedzenia czegoś z perspektywy ateisty czy sceptyka o tamtych czasach, o postaci Jezusa, która przyciąga wszystkich, także tych, którzy nie wierzą.

W rozmowie z Katarzyna Kobylecką poinformował, że literatura apokryficzna jest ogromna. Przyznał, że apokryfy są czasami odnajdywane w strzępach albo w całości, tak jak to miało miejsce z Ewangelią według Judasza kilka lata temu.

- Apokryf nie jest czymś wywrotowym, po prostu należy do dziejów kultury chrześcijańskiej. Znaczna część tego co jest codzienną obrzędowością prawowiernych katolików opiera się na apokryfach, a nie na pismach kanonicznych. Cała nasza kultura bożonarodzeniowa wyrasta z tego co apokryficzne – z tzw. ewangelii dzieciństwa – zauważył prof. Zbigniew Mikołejko.

(pp)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy kliknąć "Apokryfy Nowego Testamentu" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.