Logo Polskiego Radia
Jedynka
Marlena Borawska 15.03.2011

Konsumenci nie znają swoich praw! (zobacz wideo)

Małgorzata Kozak (UOKiK):Trzy czwarte społeczeństwa nie wie, jakie ma prawa, i nie wie, jak dochodzić swoich roszczeń w stosunku do sprzedawcy.
Małgorzata Kozak w studiu JedynkiMałgorzata Kozak w studiu Jedynki fot. W.Kusiński/PR

Jak mówiła wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z badań wynika, że aż 75 procent konsumentów nie zna swoich praw. Mało tego większość nie wie potrafi zdefiniować i odróżnić gwarancji, reklamacji czy rękojmi.

Po prostu nie dbamy o swoje prawa. W opinii Małgorzaty Kozak wynika to z niewiedzy, ale także z pewnego rodzaju bierności. – Często nie reagujemy na to, co dzieje sie w sklepach – stwierdziła podczas rozmowy w "Sygnałach Dnia".

Niewiele osób ma świadomość tego, że zakupiony towar może reklamować w ciągu dwóch lat od daty zakupu.- Oczywiście nie chodzi tutaj o wady, czy normalne zużycie produktu, które może w tym czasie może wystąpić. Jeśli jest cos ponad to, to mamy prawo reklamować produkt – tłumaczyła.

Jednak do tego, aby zgłosić reklamację niezbędny jest paragon. Dlatego wiceprezes UOKiK apelowała o ich przechowywanie. - Przede wszystkim trzymajmy paragony. Niezależnie od tego ile zapłaciliśmy za produkt – mówiła Kozak. Dodała, ze jest to dowód zakupu i tylko na jego podstawie możemy dochodzić reklamacji. - Przedsiębiorca nie ma prawa przyjąć od nas towaru, podczas, gdy nie mamy dowodu zakupu – wyjaśniała.

Jeżeli natomiast mamy problem z dochodzeniem swoich roszczeń to w Polsce jest szereg instytucji, które mogą nam w tym pomóc. Jedną z nich jest Inspekcja Handlowa, która może nas reprezentować i udzielić nam informacji co do naszych praw. - Może zaproponować nam co najmniej mediacje bądź sprawę skierować do polubownego sądu – mówiła Małgorzata Kozak. O pomoc możemy zwrócić sie także do miejskiego bądź powiatowego rzecznika konsumentów.

Zdarza sie, że wielu konsumentów pisze do UOKIK skarżąc sie na zachowania przedsiębiorców. - Natomiast urząd podejmuje działania w ogólnym interesie konsumentów. Nie zajmujemy się jednostkowymi sprawami, ale nie znaczy, że te sprawy nie są czytane, analizowane – stwierdziła.

Wiceprezes UOKiK przypomniała także o uruchomionej w zeszłym roku o ogólnopolskiej infolinii konsumenckiej. – W zeszłym roku za pomocą infolinii udzielono ponad 40 tysięcy informacji i porad – informowała Kozak.

Zdradziła także, że do najczęściej zgłaszanych konsumenckich problemów należą te dotyczące butów. - Dużym problemem są także usługi remontowo-budowlane oraz usługi telekomunikacyjne – dodała. Jej zdaniem wynika to być może z tego, że niedokładnie czytamy umowy.

Co to o występującego w ostatnim czasie zjawiska reglamentacji cukru prezes przyznała, że prawo nie reguluje wprowadzanych przez sprzedawcę kryteriów zakupu. - To jest problem, dlatego, że to w jakiej formie sprzedawany jest towar, to ile go sprzedaje zależy od dobrej przedsiębiorcy – przyznała.

Dziś obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Wprowadzony został w 1983 w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Wówczas prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i do reprezentacji. Z jego ust padło też znane stwierdzenie: "Konsumenci to my wszyscy".

W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000.

Rozmawiał Krzysztof Grzesiowski

>>>Przeczytaj całą rozmowę

(mb)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy wybrać "Małgorzata Kozak" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

"Sygnałów Dnia" można słuchać w dni powszednie od godz. 6:00.

Sygnały Dnia" na antenie TVP HD codziennie (oprócz niedziel) dwukrotnie: o godz. 7.15 i o 8.15.