Logo Polskiego Radia
Jedynka
Sylwia Mróz 20.04.2014

Misteria Męki Pańskiej. Dlaczego chcemy patrzeć na cierpienie Jezusa?

Misteria Męki Pańskiej są religijną ekspresją właśnie kończącego się Wielkiego Tygodnia. Tego typu inscenizacje od lat obserwuje i analizuje dr Kamila Baraniecka-Olszewska, etnolog z PAN, która gościła w studiu radiowej Jedynki.
Wierni w Drodze Krzyżowej przy sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej w Wielki Piątek.Wierni w Drodze Krzyżowej przy sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej w Wielki Piątek. PAP/Stanisław Rozpędzik
Posłuchaj
  • Antropolog religii o misteriach męki Pańskiej (Naukowy zawrót głowy/Jedynka)
Czytaj także

Po latach obserwacji naukowiec przyznaje, że największe wrażenie zrobiło na niej misterium w Kalwarii Pacławskiej. - Tamto misterium również ze względu na budowę samej Kalwarii i możliwość przejścia po tych górach razem z aktorami zrobiło na mnie takie wrażenie, że rzeczywiście jest w tym przypadku wkład własny i trud, który uczestnik misterium musi w to włożyć. Na wiosnę pokonanie tak błotnistej drogi jest pewnym mozołem - opowiada dr Baraniecka-Olszewska.
Choć jest to zaledwie symboliczne odwzorowanie Jerozolimy, pozwala uzmysłowić sobie drogę Męki Pańskiej. Najstarsze misteria Męki Pańskiej w Polsce odbywają się od XVII wieku w Kalwarii Zebrzydowskiej. - To pierwsze i najpełniejsze misterium kalwaryjskie, ponieważ jest to jedyne polskie misterium, które dzieje się podczas całego wielkiego tygodnia. Większość polskich misteriów odbywa się w jeden dzień, ewentualnie w ciągu dwóch dni - wyjaśnia etnolog. W tym aspekcie misterium to stanowi fenomen na tle innych widowisk tego typu w kraju i punkt odniesienia dla innych przedstawień.
Ile w ciągu Wielkiego Tygodnia odbywa się takich misteriów na terenie Polski? - Trudno powiedzieć, bo misteria religijne, wystawiane w miejscach sakralnych pączkują: pojawiają się nowe, inne zanikają. Trudno zdobyć informacje o wszystkich, które się odbywają, ale na pewno jest ich kilkadziesiąt - komentuje naukowiec.
Większość misteriów powstało w XX wieku, a znaczny ich wzrost odnotowano po roku 1989. - Zmiana ustroju politycznego pozwoliła na taki rozkwit, tzn. religia, w tym również misteria, w pełniejszy sposób trafiła do sfery publicznej. Stały się one formą ekspresji religijnej, która pozwalała zaangażować wiele osób i dać im możliwość przygotowania do świąt Wielkiejnocy i przeżywania Wielkiego Postu - wyjaśnia naukowiec. Na wzrost ich popularności wpłynęło również to, że pojawił się taki trend i moda na nie.

Wieczór odkrywców >>> słuchaj na moje.polskieradio.pl

Dlaczego wierni chcą oglądać Mękę Pańską? Skąd w nas potrzeba patrzenia na cierpienie? - We współczesnej kulturze potrzebujemy coraz więcej bodźców wizualnych, które dostarczają nam dodatkowych emocji i angażują w wydarzenia, ale jest to tylko powierzchowny poziom. W rzeczywistości unaocznienie pomaga i większość uczestników misteriów przywołuje potem te sceny w swoich liturgicznych przeżyciach religijnych - mówi etnolog.
Polskie misteria pasyjne przybierają bardzo różnorodne formy - od przedstawień kameralnych po profesjonalne inscenizacje religijne z wykorzystaniem nowoczesnej techniki. Doświadczenia wywołane uczestnictwem w tego typu przedsięwzięciach daleko wykraczają poza doznania związane z liturgią. Jaki jest ich mechanizm? Dlaczego ta niemal popkulturowa poetyka przedstawień wielkanocnych ma tak ogromny wpływ na wiernych? Jak wizualizacja wzmacnia religijny przekaz? Posłuchaj całej rozmowy.

Nauka w portalu PolskieRadio.pl >>>

W audycji gościła dr Kamila Baraniecka-Olszewska, etnolog, której zainteresowania badawcze skupiają się wokół form ekspresji religijnej.
"Naukowy zawrót głowy" poprowadziła Katarzyna Kobylecka.
sm/ag