Logo Polskiego Radia
Jedynka
Piotr Grabka 24.09.2013

XVII Festiwal Nauki. Strach to uczucie, którego można się oduczyć

- Strach zwykle jest przydatny. Pomaga nam przystosować się do warunków środowiska, w którym żyjemy, ale są sytuacje, w których bywa destrukcyjny - mówiła w Jedynce dr hab. Ewelina Knapska z Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego.
XVII Festiwal Nauki. Strach to uczucie, którego można się oduczyćGlow Images/East News

W odczuwaniu strachu kluczową rolę odgrywa ciało migdałowate. To niewielka struktura w mózgu, która znajduje się pod płatami skroniowymi. - Ślad pamięciowy o strachu powstaje właśnie w ciele migdałowatym. Natomiast oduczanie się strachu jest aktywnym procesem uczenia się. Nie polega na wymazywaniu tego oryginalnego śladu pamięciowego, tylko tworzeniu nowej pamięci. Niestety ten ślad pamięciowy związany z pozbywaniem się reakcji strachu nie jest tak trwały, jak sama reakcja strachu i po pewnym czasie zanika. W związku z tym strach potrafi powracać - tłumaczyła dr hab. Ewelina Knapska, kierownik Pracowni Neurobiologii Emocji Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego.

W czwartek 26 września w ramach XVII Festiwalu Nauki odbędzie się spotkanie "Jak przestać się bać", które poprowadzi właśnie dr hab. Ewelina Knapska. - Opowiem o mózgowych mechanizmach kontrolujących pozbywanie się reakcji strachu i pokażę jak można wspomóc takie mechanizmy behawioralne. Marzymy, żeby oddziaływać na bardzo konkretne neurony w mózgu, żeby specyficznie pozbywać się strachów, które dezorganizują nam życie. To, co w tej chwili działa, to terapie behawioralne. Mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli je wspomóc jakimiś środkami farmakologicznymi - przyznał gość "Naukowego zawrotu głowy".

Sukcesem zakończyły się już natomiast inne badania prowadzone przez naukowców z Pracowni Neurobiologii Emocji Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego. Udało się im udowodnić, że w procesie uczenia się i zapamiętywania przyjemnych doznań bierze udział inna część ciało migdałowatego - jądro środkowe.

- Pierwszą część badań przeprowadziliśmy na myszach pozbawionych genu MMP-9, który koduje specjalne białko zaangażowane w plastyczność synaptyczną, czyli uczenie się. Okazało się, że pozbawienie myszy tego białka powoduje, że mają one problemy z nauczeniem się miejsca, w którym dostają nagrodę. Bez problemu uczą się natomiast miejsca, gdzie dostają bodźce nieprzyjemne - mówiła dr hab. Ewelina Knapska.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy Krzysztofa Michalskiego i jego gościa oraz kolejnych audycji poświęconych XVII Festiwalowi Nauki:

- wtorek 24 września o godz. 21.30 "Wieczór odkrywców";

- środa 25 września o godz. 21.30 "Naukowy zawrót głowy";

- sobota 28 września o godz. 15.30 - zagadki naukowe WIST.

pg