Logo Polskiego Radia
Jedynka
Agnieszka Szałowska 25.02.2014

Kabarety w gettach i obozach. "Twórczość świadczy o naszym człowieczeństwie"

- Kabarety, teatry przede wszystkim umacniały duchowo twórców i widzów. To był rodzaj wewnętrznego immunitetu dla tych ludzi, przekonania, że choć teoria rasowa degraduje nas do poziomu podludzi, to zajmujemy się rzeczami wspaniałymi, z dziedziny kultury wysokiej, tworzymy wiersze, gramy - mówił w radiowej Jedynce reżyser filmu "Kabaret śmierci" Andrzej Celiński.
Jednym z bohaterów filmu Kabaret śmierci jest muzyk, pianista, ostatni żyjący przedstawiciel autentycznych przedwojennych klezmerów w Polsce, zwany ostatnim klezmerem Galicji, Leopold Kozłowski. W obozie pracy w Kurowicach należał do obozowej orkiestry.   Na zdjęciu z aktorką Martą Bizon podczas koncertu.Jednym z bohaterów filmu "Kabaret śmierci" jest muzyk, pianista, ostatni żyjący przedstawiciel autentycznych przedwojennych klezmerów w Polsce, zwany "ostatnim klezmerem Galicji", Leopold Kozłowski. W obozie pracy w Kurowicach należał do obozowej orkiestry. Na zdjęciu z aktorką Martą Bizon podczas koncertu.PAP/Jerzy Ruciński
Galeria Posłuchaj
  • Andrzej Celiński i Adam Kwieciński o pracy nad filmem "Kabaret śmierci" (Aktualności kulturalne/Muzyczna Jedynka)
Czytaj także

"Kabaret śmierci", wojenna opowieść o artystach żydowskiego pochodzenia, ukazuje ich walkę o przetrwanie za pomocą jedynej dostępnej im broni - twórczości muzycznej, poetyckiej, teatralnej i filmowej. - Zobaczymy cały szereg twórców kabaretowych, piosenkarzy, poetów, muzyków, którzy w cieniu kominów krematoryjnych tworzyli. Wielu z nich w przedwojennym świecie kultury było znanych - opowiada reżyser Andrzej Celiński .

Za drutami obozów w Ravensbrueck, Auschwitz, Buchenwaldzie, Jaktorowie, za murami warszawskiego getta, tworzyli m.in. Kurt Gerron, Wiera Gran, Leopold Kozłowski, Max Ehrlich, Władysław Szlengel, Fritz Grunbaum czy Abram Koplowicz. - Twórczość to zjawisko typowe dla kondycji ludzkiej. O naszym człowieczeństwie świadczy to, że jesteśmy wrażliwi na piękno, potrafimy tworzyć - mówił rozmowie z Joanną Sławińską. Twórczość obozową reżyser rozumie jako swoistą pociechę, coś, co nie pozwalało się całkowicie poddać. Wręcz przeciwnie, pozwalało tworzyć rzeczy, które w tych warunkach - wydawałoby się - nie powinny powstawać.

II wojna światowa - serwis specjalny portalu PolskieRadio.pl >>>

Pomysłodawca i producent filmu Adam Kwieciński powiedział, że samo zbieranie materiałów trwało 2 lata. - Robiliśmy dokumentację od Litwy po Niemcy. To temat bardzo trudny, temat tabu nie tylko w Polsce, aczkolwiek w Polsce największe tabu - wyjaśnił w radiowej Jedynce.

Jego zdaniem, we wszystkich krajach, gdzie zbierane były dowody i materiały o istniejących w czasie wojny żydowskich kabaretach, obecna jest obawa, by "powagi Holocaustu, dramatu, który się wydarzył, nie ośmieszać". - Druga rzecz, to kwestia ludzi, nawet świadków, którzy mają dystans, boją się być uznani za kolaborantów - dodał.

Z czym związane są te obawy? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy!

Prapremierowy pokaz filmu "Kabaret śmierci" odbył się w Domu Spotkań z Historią w Warszawie 25 lutego. Premiera filmu zapowiedziana jest na kwiecień 2014 roku.

''

(asz)