Logo Polskiego Radia
Jedynka
Katarzyna Karaś 07.11.2020

Teatralna jesień należy do "Burzy" Szekspira

Obecnie mamy najbardziej burzowe miesiące na teatralnych scenach w Polsce. Dotyczy to nie tylko ponownego zamknięcia teatrów, ale również początku sezonu aż czterech premierowych inscenizacji szekspirowskiej "Burzy". 
Posłuchaj
  • "Burza" na teatralnych scenach (Kulturalna Jedynka)
Czytaj także

Posłuchaj
21:24 PR1_MPLS 2020_11_06-21-12-42.mp3 "Burza" na teatralnych scenach (Kulturalna Jedynka)

- W "Burzy" mamy różnoraką władzę. Przede wszystkim władzę Prospera, który opiera się na magii, czarach, jego czarodziejskiej różdżce i jest to coś, co jest poza zasięgiem zwykłych ludzi. Przedstawiciele rodzaju ludzkiego są rozbitkami, lądują na wyspie i reprezentują to, co człowiek ma do zaoferowania, czyli od razu zaczynają od intryg, knowań, planów zabójstwa i zamachu stanu, przejęcia na własność wyspy - opowiada prof. Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Prof. Jerzy Limon dodaje, że zderzenie tych dwóch sposobów sprawowania władzy skłania do wniosku, że namiętności ludzkie i złe cechy są niemożliwe do okiełznania i tylko magią można sprowadzić je do poziomu moralności.

Wyspa to dzikie miejsce

- Dla mnie ta wyspa jest trochę dzikim miejscem, ale ta dzikość jest zdefiniowana raczej przez wykluczenie ze szlaku handlowego. U mnie na wyspie są rozbite kontenery, z kolei wyspa jest miejscem, przy którym przepływają statki z wielkimi ładunkami handlowymi, ale na tej wyspie one tylko się rozbijają. Ludzie z wyspy funkcjonują trochę na uboczu przemysłowego świata - mówi Szymon Kaczmarek, reżyser "Burzy" wystawianej w Gdańsku.

gorsza-siostra-b-iext61024522.jpg
"Gorsza siostra". Nowa książka Justyny Bednarek i Jagny Kacznowskiej

"Burza" także we Wrocławiu i Warszawie

W piątek (6.11) na scenach TR Warszawa i wrocławskiego Teatru Pantomimy odbyły się premiery dwóch różniących się od siebie inscenizacji. "Burza" w języku jidysz wybrzmiała z kolei na początku października w Teatrze Żydowskim w Warszawie (reż. Damian Josef Neć).

- Spektakl nawiązuje do wystawienia "Burzy" w języku jidysz w Łodzi w 1938 roku przez wielkiego inscenizatora Leona Schillera. Rok później "Burza" grana była dla publiczności warszawskiej. Krytycy żydowscy i polscy uznali to za sukces teatru żydowskiego w Polsce. Została ona wówczas uznana za apologię wolności w coraz bardziej brunatniejącej rzeczywistości - wspomina Remigiusz Grzela, kierownik literacki Teatru Żydowskiego.

Językiem nowych technologii i z wykorzystaniem sztucznej inteligencji "Burzę" w TR Warszawa reżyseruje Grzegorz Jarzyna. - Wyspa jest dla mnie dużym uosobieniem aktorów Szekspira całego naszego świata, a z drugiej strony jest uosobieniem białego, eksperymentalnego boksu, do którego wpuszczamy ludzi wyrwanych z kontekstu - wyjaśnia Grzegorz Jarzyna.

- Mamy wyspę, która wyłania się z kataklizmu. Tą burzą William Szekspir zaczyna swoją sztukę i my również zaczynamy od takiego potopu. Różnica jest chyba taka, że tonacja, w której opowiadamy tę sztukę nie jest nadęta, patetyczna, apokaliptyczna. Wyspa, która wyłania się z potopu, oraz ludziki zaludniający wyspę, opowiadani są i opowiadają siebie w tonacji buffo albo tonacji lekkiej, trochę z Bułhakowa, ale też trochę z czeskiej prowincji. Opowiadamy żartobliwym tonem o poważnych sprawach świata - twierdzi Piotr Cieplak, reżyser "Burzy" w Teatrze Pantomimy.

Wszystkie te spektakle współtworzą program tegorocznego Festiwalu Szekspirowskiego, który tym razem odbędzie się w sieci.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka 

Prowadziła: Dorota Kołodziejczyk 

Data emisji: 6.11.2020 

Godzina emisji: 21.12

DS