Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. 15 marca w 1962 roku John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.
Jakie prawa mają dziś klienci w Polsce w relacji z instytucjami finansowymi? Jaka jest świadomość konsumentów? Czy znamy swoje prawa?
- Świadomość zmian regulacyjnych, większych praw dla konsumenta wśród samych konsumentów, jest słaba - oceniła Patrycja Rogowska-Tomaszycka z Provident Polska. Dodała, że klienci nie przywiązują też wagi do tego, żeby przeczytać umowę zanim ją podpiszą.
- Najważniejszym elementem umowy jest formularz informacyjny. To jest standardowy dokument, jego wzór jest zawarty w ustawie - wyjaśniła Rogowska-Tomaszycka i wytłumaczyła, że właśnie tam klient znajdzie niezbędne informacje o tym, ile pożycza, ile spłaca i w jakich ratach.
Zaleciła też, by nie podpisywać umów kredytowych pochopnie. Przypomniała, że każdy ma prawo wziąć wzór umowy, skonsultować z prawnikiem i z organizacjami konsumenckimi, które uruchomiły w tym celu specjalne infolinie.
Na co szczególnie zwrócić uwagę w umowie kredytowej? Gdzie może zwrócić się o pomoc klient instytucji finansowej, który czuje się oszukany? Jakie ograniczenia nakłada ustawa antylichwiarska? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
***
Tytuł audycji: W samo południe
Prowadzi: Wojciech Dąbrowski
Gość: Patrycja Rogowska-Tomaszycka (Provident Polska)
Data emisji: 15.03.2018
Godzina emisji: 12.15
fc/kk