Logo Polskiego Radia
Jedynka
Filip Ciszewski 15.03.2018

Patrycja Rogowska-Tomaszycka: klienci nie przywiązują wagi do tego, żeby przeczytać umowę

- Najważniejszym elementem umowy jest formularz informacyjny. To jest standardowy dokument, jego wzór jest zawarty w ustawie - powiedziała w audycji "W samo południe" Patrycja Rogowska-Tomaszycka w rozmowie o prawach klientów banków i firm pożyczkowych.
Posłuchaj
  • Patrycja Rogowska-Tomaszycka o świadomości konsumenckiej klientów banków i firm pożyczkowych (Jedynka/W samo południe)
Czytaj także

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. 15 marca w 1962 roku John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

Jakie prawa mają dziś klienci w Polsce w relacji z instytucjami finansowymi? Jaka jest świadomość konsumentów? Czy znamy swoje prawa?

- Świadomość zmian regulacyjnych, większych praw dla konsumenta wśród samych konsumentów, jest słaba - oceniła Patrycja Rogowska-Tomaszycka z Provident Polska. Dodała, że klienci nie przywiązują też wagi do tego, żeby przeczytać umowę zanim ją podpiszą.

- Najważniejszym elementem umowy jest formularz informacyjny. To jest standardowy dokument, jego wzór jest zawarty w ustawie - wyjaśniła Rogowska-Tomaszycka i wytłumaczyła, że właśnie tam klient znajdzie niezbędne informacje o tym, ile pożycza, ile spłaca i w jakich ratach.

Zaleciła też, by nie podpisywać umów kredytowych pochopnie. Przypomniała, że każdy ma prawo wziąć wzór umowy, skonsultować z prawnikiem i z organizacjami konsumenckimi, które uruchomiły w tym celu specjalne infolinie. 

Na co szczególnie zwrócić uwagę w umowie kredytowej? Gdzie może zwrócić się o pomoc klient instytucji finansowej, który czuje się oszukany? Jakie ograniczenia nakłada ustawa antylichwiarska? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: W samo południe

Prowadzi: Wojciech Dąbrowski

Gość: Patrycja Rogowska-Tomaszycka (Provident Polska)

Data emisji: 15.03.2018

Godzina emisji: 12.15

fc/kk