Logo Polskiego Radia
Jedynka
Urszula Tokarska 07.05.2012

Meble – hitem eksportowym Polski

Niemcy, Włochy i Polska – tak układa się pierwsza trójka europejskich producentów i eksporterów mebli. W ubiegłym roku udało nam się wyprzedzić Francję.
Posłuchaj
  • Meble – hitem eksportowym Polski
Czytaj także

Wartość eksportu polskich mebli wynosiła w ubiegłym roku ponad 6,5 mld euro – mówi Dorota Kalinowska z dziennika Rzeczpospolita. Jest to ponad 12% więcej niż w tym samym okresie 2010 roku. Przyczynia się do tego to, że nasze meble są tanie za granicą, można dostosować swoje zamówienie do konkretnych potrzeb i zamówić kilka sztuk, a nie całe kontenery. Druga rzecz to kwestia słabej złotówki, więc eksport jest bardziej opłacalny i trafia na niego ponad 90% polskiej produkcji. Polskie meble są sprzedawane czasem nie pod polskimi markami, ale pod markami np. firm niemieckich. Polska jest też jednym z największych producentów mebli dla jednego z kluczowych zagranicznych koncernów.
Prognozy dla tej branży są optymistyczne, bo wzrost eksportu w tym roku może sięgnąć 4,6%. Najwięcej polskich mebli trafia na rynek niemiecki, jest to eksport wynoszacy 2,5 mld euro. Na kolejnych miejscach odbiorców polskich mebli są: Francja i Wielka Brytania.

Marek Adamowicz, dyrektor biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, mówi o konieczności poszukiwania nowych rynków zbytu. W grę wchodzi rynek USA, a także rynek Ameryki Południowej i Środkowej. Mamy eksport do Chin, ale są także inne kraje Azji: Indie, Wietnam, Kambodża, Malezja, z którymi rozwija się współpraca.
Największa dynamika w ubiegłorocznej sprzedaży wystąpiła jednak w eksporcie do Rosji. Eksport mebli rozwija się dobrze mimo, że nadal brakuje dobrej promocji polskiego meblarstwa za granicą.
W tej chwili OIGPM razem z Targami Poznańskimi utworzyła konsorcjum, w ramach którego jest realizowany program promocji polskiego meblarstwa na rynkach międzynarodowych, m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji i Ukrainie. Dzięki temu projektowi będzie łatwiej firmom promować własne marki za granicą.
Program promocji ma potrwać jednak tylko do 2015 roku, a powinny być to działania cykliczne, albo obliczone na dłużej.
W branży w najbliższym czasie zmieni się najprawdopodobniej cena drewna, które nadal w Polsce jest 20-30 razy droższe niż w innych krajach. Jest to powodem wysokich ceny mebli w Polsce. Przewidywana jest obniżka surowca, co spowoduje spadek cen produktu na naszym rynku.

Rozmawiała: Sylwia Zadrożna.