Logo Polskiego Radia
Jedynka
migrator migrator 18.11.2009

Finansowanie inwestycji samorządowych za pomocą leasingu.

Jednostki samorządu terytorialnego, albo spółki komunalne wnioskujące o dotacje z Funduszu UE mogą finansować te inwestycje nie tylko ze środków własnych albo z kredytów, ale również za pomocą leasingu.

Kiedy właśnie warto zastanowić się nad tym sposobem współfinansowania?

Karolina Szyszko-Głowacka ze Związku Polskiego Leasingu : -Warto finansować swoje inwestycje leasingiem w momencie, gdy z różnych powodów samorządy nie mogą skorzystać z kredytu, bo np. osiągnęły wskaźnik zadłużenia bądź zbliżyły się do niego, bo nie ma czasu na wykorzystanie tego instrumentu finansowego, bo chciałyby zdywersyfikować swoje źródła finansowania, bo wreszcie chciałyby mieć sprawdzonego partnera finansowego, który ma ugruntowane relacje z dostawcami i chciałyby otrzymać produkt, czy środek trwały w dobrej cenie, w dobrej jakości. Tych powodów może być bardzo wiele.

S.Z.: A co może być przedmiotem leasingu, w wypadku gmin, powiatów, ale też szkół, czy zakładów opieki zdrowotnej?

Karolina Szyszko-Głowacka: -To może być tak naprawdę wszystko. Może to być każdy środek trwały, który podlega amortyzacji. To może być pług śnieżny, to może być nieruchomość, samochód, sprzęt IT, to może być naprawdę wszystko.

S.Z.: Są różne rodzaje leasingu, który jest najbardziej właściwy dla samorządów?

Karolina Szyszko-Głowacka: -Tak naprawdę zależy to od oczekiwań i potrzeb samorządu, od tego z jakim podmiotem w ramach całej struktury samorządowej mamy do czynienia. Może to być leasing operacyjny, który najlepszy byłby dla spółek komunalnych, ze wzg. na benefity z nim związane. Może to być leasing finansowy, leasing zwrotny, tych instrumentów, rodzajów leasingu jest kilka. Może to być leasing bilansowy, leasing pozabilansowy, który nie obciąża wskaźnika zadłużenia samorządów.

S.Z.: A jak wygląda procedura tutaj? czy to jest łatwe, bo wiadomo, że o kredyty bywa trudno, a jeśli chodzi o leasing?

Karolina Szyszko-Głowacka: -Z samorządami sytuacja jest bardzo dobra, tzn. jest to klient lubiany przez wszystkie instytucje finansowe i w związku z tym, traktowany jest bardzo specjalnie, szczególnie warunki jakie są oferowane dla tych podmiotów, są dostosowane do potrzeb samorządu. Pracownicy, czy w firmach leasingowych, czy w instytucjach finansowych wiedzą, że należy przestrzegać prawa zamówień publicznych, wszyscy są tego świadomi i oferty są odpowiednio dostosowane do wymogów samorządu.

S.Z.: Czyli to nie utrudnia, bo to jest bardzo ważne, że wszystko musi być w zgodzie z ustawą prawo zamówień publicznych.

Karolina Szyszko-Głowacka: -Nie, to nie utrudnia, natomiast warto jest by samorządy spotkały się wcześniej z instytucjami finansowymi. Wcześniej czyli przed ogłoszeniem przetargu, bo można poznać oczekiwania jednej i drugiej strony oraz możliwości i w tym momencie stworzenie, spisanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia będzie szybsze, samo przeprowadzenie przetargu będzie również sprawniejsze, nie będzie protestów i ta procedura przebiegnie sprawnie.

S.Z.: A samorządy, gminy doceniają ten środek finansowania, leasing?

Karolina Szyszko-Głowacka: -Tak, na szczęście cieszy się to coraz większą popularnością. Można powiedzieć, że coraz lepsze notowania zdobywają firmy leasingowe, chociażby ze względu na procedury, na przejrzystość tych procedur. Cała branża leasingowa liczy, że w przyszłym roku dojdzie do znaczącego wzrostu popytu na te usługi ze strony samorządów.

S.Z.: Gminy mogą korzystać z leasingu, ale często mogłyby mieć pieniądze, gdyby skutecznie odzyskiwały je od swoich dłużników. Kto jest przede wszystkim dłużnikiem gmin?

Mariusz Hildebrand, prezes InfoMonitora BIG: -Tych dłużników jest bardzo wielu, bo to z jednej strony są przedsiębiorcy, którzy korzystają z lokali użytkowych i prowadzą w nich działalność gospodarczą, są to osoby fizyczne, które tak naprawdę wynajmują np. lokale komunalne, są też osoby i przedsiębiorcy, którzy nie płacą podatków od nieruchomości, od swoich działań więc tutaj zaległości podatkowe, komunalne, zaległości generalne, które występują w samorządach, są bardzo duże. Są też zaległości związane np. z brakiem płatności za mandaty, czy też jeśli chodzi o mandaty transportu miejskiego, więc tutaj te wszystkie elementy zwiększają zaległości podatkowe i nie tylko.

S.Z.: A duża jest to skala tego zjawiska?

M.H.: -Skala jest dość duża dlatego, że jedne z większych miast mówią, tu np. Poznań, że mają nawet zaległości chociażby samych komunalnych na poziomie ok. 60 mln zł, więc to nie są małe zaległości. A pomoc w ich odzyskiwaniu, to jest jeden z elementów, który powinny wspierać nie tylko samorządy w dobrym przepływie finansowym. Myślę, że ten przypływ finansowy będzie powoli rósł, takie rynki jak np. dłużnicy alimentacyjni, wskazują, że jednak te pieniądze się odzyskują.

S.Z.: Bo można wpisać np. na listę dłużników, dłużnika alimentacyjnego

M.H.: Tak, no jest to jedna ze zmian, która wystąpiła w roku 2008, przy okazji zmiany ustawy o funduszu alimentacyjnym i w tej chwili już jednostki samorządu terytorialnego, samorządy mogą wpisywać dłużników alimentacyjnych na taką listę. A więc te środki, tak naprawdę publiczne w pewien sposób, środki związane z dosyć istotnym problemem społecznym są bardzo istotnym elementem i w chwili obecnej widać, że są one spłacane. A widać to po tym, że np. rezerwa budżetowa została obniżona o ponad miliard złotych. My widzimy, po naszej akcji, gdzie ponad 120 mln zł w ostatnich miesiącach odzyskaliśmy dla samorządów, więc te elementy sprawdzają się w bardzo pozytywny sposób. Te środki wracają do obiegu.

S.Z.: A jak z innymi dłużnikami walczyć? też, np. wpisywać na listy nierzetelnych dłużników?

M.H.: -Oczywiście tutaj wpisywanie informacji do Biur Informacji Gospodarczej to jest najlepsze rozwiązanie, pozwala to odzyskiwać te należności. Oczywiście niestety nie wszystkie jeszcze w tej chwili są odzyskiwane dlatego, że jesteśmy na etapie zmiany ustawy, gdzie gminy dopiero będą mogły w większej skali wykorzystywać te wszystkie aspekty związane z miękką windykacją i przekazywaniem danych do biur. Tutaj wymiana danych z sektorami bankowym i pozabankowym jest bardzo istotna, bo jeśli taka osoba idzie np. po nowy telefon komórkowy, czy po nowy zestaw kina domowego, czy samochód, czy też jako przedsiębiorca stara się o uzyskanie np. leasingu, to są elementy, które warunkują otrzymanie tego typu finansowania. To jest bardzo istotny element, przy weryfikacji kontrahenta warto sprawdzać jego zobowiązania, i to na rynku publicznym, jak i tym samorządowym i na rynkach pozostałych. Ta wymiana informacji jest kluczowym elementem dla całości działań, nie tylko samorządów, ale też przedsiębiorców, więc wszyscy tak naprawdę na tym korzystają.