Logo Polskiego Radia
Jedynka
Marlena Borawska 05.01.2012

Konsumencie, znaj swoje prawa!

Co prawda sprzedawcy nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów, jeśli towar nam się nie spodobał, jednak muszą przyjąć towar, kiedy ten jest wadliwy albo się zepsuł.

Przepisy o rękojmi nie znajdują zastosowania do sprzedaży konsumenckiej. Rękojmia ma miejsce w momencie, kiedy umowa zawierana jest między dwiema osobami fizycznymi, albo dwiema osobami prawnymi. – Natomiast w relacji między przedsiębiorcą, czyli na przykład sklepem, a konsumentem mają zastosowanie przepisy o sprzedaży konsumenckiej – tłumaczy Ernest Makowski, ekspert z UOKiK.

Wówczas możemy korzystać z prawa do reklamacji. – Jeżeli konsument dostrzeże, że towar, który kupił, jest niezgodny z umową, czyli na przykład nie ma takich parametrów, jakie powinien mieć zgodnie z opisem, albo kiedy posiada jakieś usterki, może złożyć reklamację – informuje gość Jedynki.

Reklamację można złożyć w ciągu dwóch lat od nabycia towaru i nie później niż dwa miesiące od momentu dostrzeżenia niezgodności towaru z umową.

Jest jeszcze jedno rozwiązanie – skorzystanie z gwarancji. – Producent albo sprzedawca może wystawić gwarancję. Gwarancja jest bezpłatna i nie jest obowiązkowa. Jej zakres ustala producent – tłumaczy Makowski.

Mamy więc wybór: albo możemy korzystać z gwarancji, albo z prawa do reklamacji. – Przedsiębiorca wręcz nie ma prawa odmawiać nam możliwości złożenia reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową, jeżeli od momentu nabycia towaru nie upłynęły dwa lata – podkreślił Ernest Makowski z UOKiK.

W przypadku reklamacji składanych z powodu niezgodności towaru z umową sprzedawca ma 14 dni na reakcję. Jeśli w tym czasie nie odpowie, reklamację uznaje się za uznaną.

Rozmawiał Krzysztof Rzyman.

(mb)