Do naszych czasów nie przetrwał żaden egzemplarz suki. Została ona zrekonstruowana na podstawie akwareli Wojciecha Gersona (1895 r.) m.in. przez lutników Zbigniewa Butryna z Janowa Lubelskiego i Andrzeja Kuczkowskiego z Warszawy (na zdjęciu)/ fot. Wikimedia Commons – repozytorium wolnych zasobów/Antekp
Maria Pomianowska dostała prestiżowe wyróżnienie brytyjskiego magazynu "Songlines" za swoją nową płytę "The Voice of Suka", na którą ze względu na tytuł reakcje bywają różne. - Czasami wzbudza to wielkie emocje np. na Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie jestem profesorem. Ludzie czasami zataczają się ze śmiechu, a jest to po prostu nazwa instrumentu, suka biłgorajska - opowiada instrumentalistka.
Miłość do zapomnianego instrumentu muzycznego związana jest z dość interesującą historią, która prowadzi do Indii Północnych. Jeszcze w czasie studiów Maria Pomianowska zainteresowała się muzyką tego regionu świata i tam nauczyła się charakterystycznej paznokciowej techniki gry m.in. na sarangi. Przypadkowo naprawiając instrument na koncert muzyki indyjskiej, poznała lutnika Andrzeja Kuczkowskiego, który od lat poszukiwał kogoś, kto chciałby zrekonstruować praktykę wykonawczą suki biłgorajskiej… metodą paznokciową.
O zapomnianych instrumentach muzycznych i egzotyce odkrywania naszych korzeni rozmawiamy w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Muzyczna Jedynka
Prowadzi: Marcin Kusy
Rozmawia: Maria Szabłowska
Gość: Maria Pomianowska (instrumentalistka, wokalistka, kompozytorka)
Data emisji: 4.04.2017
Godzina emisji: 14.20
sm/mg