- Maksymalna masa startowa tego samolotu to 600 ton i Mrija ustanowiła 16 czerwca 2004 roku rekord świata, jeżeli chodzi o masę przewożonego ładunku. To było 247 ton więc tyle ile praktycznie waży Boeing 787 Dreamliner w swojej największej wersji - zauważa Damian Śmigielski, mechanik lotniczy. - To pokazuje jaka jest skala możliwości przewozu towarów tym samolotem - dodaje.
Transport materiałów na zlecenie KPRM przygotowały spółki KGHM Polska Miedź S.A. i Lotos S.A. Lotniczy kolos wystartował wczoraj z lotniska w chińskim Tianjinie. To największy jednorazowy transport z pomocą medyczną do walki z epidemią choroby COVID-19. Realizacja transportu w rekordowo krótkim czasie była możliwa dzięki ogromnemu wysiłkowi organizacyjnemu i wsparciu przedstawicieli polskiej dyplomacji, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Aktywów Państwowych i ambasady RP w Pekinie.
Waga silnika - aż 4 tony
Antonow An-225 Mrija posiada 6 silników, a każdy z nich waży 4 tony. Samolot zużywa średnio 18 ton paliwa na godzinę lotu. Dla porównania samoloty pasażerskie używane przez PLL LOT Embraer 190 zużywają ok. tonę dwieście litrów na godzinę lotu. - Tutaj mamy 18 razy więcej i na pokład wchodzi ok. 190 tysięcy litrów paliwa. Jeżeli byśmy chcieli porównać to do samochodu, to przy autach z silnikiem diesel, które spalają 6 litrów na 100 km to można przejechać ok 300 000 km - wyjaśnia mechanik lotniczy.
***
Premier polskiego rządu podziękował przedstawicielom zarządów spółek KGHM Polska Miedź S.A. oraz Grupy Lotos. "Bez ich zaangażowania ten transport nie byłby możliwy" – podkreślił Mateusz Morawiecki.
"To już kolejny transport realizowany na polecenie szefa rządu – dodał prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A. Marcin Chludziński – Pomagamy tym, którzy są na pierwszej linii w tej trudniej wojnie z niewidzialnym wrogiem. Przede wszystkim pragniemy pomagać przedstawicielom służb medycznych".
***
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadzi: Roman Czejarek
Materiał: Maciej Oswald
Data emisji: 14.04.2020 r.
Godzina emisji: 9.43
IAR/ans