Logo Polskiego Radia
Jedynka
Agnieszka Szałowska 10.03.2014

Pracodawcy i uczelnie to zespół. "Chcemy kształcić profesjonalistów"

Mniejsze bezrobocie i dobrze przygotowani pracownicy to cele, jakie przyświecają zarówno uczelniom, jak i pracodawcom. Coraz częściej więc uczelnie wyższe i biznes podejmują wspólne działania na rzecz przygotowania młodych ludzi do wejścia na rynek pracy.
Pracodawcy i uczelnie to zespół. Chcemy kształcić profesjonalistówEast News/Glow Images

Przykładem takiej współpracy może być działający od ponad 15 lat Klubu Partnerów SGH, który pozwala studentom Szkoły Głównej Handlowej uczestniczyć w seminariach, warsztatach i programach edukacyjnych oraz wykładach organizowanych wspólnie przez przedsiębiorców i  wykładowców SGH. W efekcie tych działań żacy orientują się także w rynku pracy i mają okazję poznać przyszłych pracodawców.

- Według badań wszyscy nasi absolwenci znajdują pracę najpóźniej w ciągu kilku miesięcy, a aż 85 proc. z nich pracuje zgodnie z wykształceniem otrzymanym w naszej uczelni - powiedział rektor Szkoły Głównej Handlowej prof. Tomasz Szapiro w radiowej Jedynce.

Agata Nowak, dyrektor personalna Procter&Gamble Polska sp. z o.o., która jest członkiem Klubu Partnerów SGH, dodała, że współpraca ta pozwala wykształcić u studentów nie tylko umiejętności zawodowe, ale także nauczyć komunikacji i budowania relacji w zespole czy rozwiązywania problemów. - Ogromnie cenimy możliwość sprawdzenia tych umiejętności i ich kształtowania w praktyce już w trakcie studiów - powiedziała.

Przedsiębiorczość akademicka - wszystkie audycje cyklu >>>

Dr Dagmara Kociuba, Kierownik Centrum Innowacji i Komercjalizacji Badań Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej uważa, że najważniejszym wyzwaniem dla uczelni jest konsultowanie programów nauczania z praktykami już na etapie ich konstruowania. - Kolejną kwestią jest nauka przedsiębiorczości i kreatywnego myślenia. My realizujemy projekt "Synergia", w ramach którego organizowane są nie tylko praktyki i staże, ale także szkolenia interpersonalne oraz z prowadzenia działalności gospodarczej - wyjaśniła. Studenci mają też możliwość realizacji w trakcie studiów tematów zamawianych, a więc przygotowania dokumentów i rozwiązań na konkretne zlecenia firm.

Jaką rolę we współpracy uczelni wyższych z przedsiębiorstwami odgrywają pieniądze? Czego od uczelni wymagają szybko zmieniające się wymagania rynku pracy? Przez jaki czas po zakończeniu kształcenia uczelnie wspierają swoich absolwentów? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy!

Rozmawiała Zuzanna Dąbrowska.

Audycja powstała we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

"Popołudnie z Jedynką" na antenie Jedynki od poniedziałku do piątku między godz. 15.00 a 19.00. Zapraszamy!

(asz/kd)