Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 01.10.2014

Podatnicy przed sądami toczą nierówną walkę z fiskusem

Udział spraw z zakresu podatkowego w ogólnej liczbie spraw rozstrzyganych przez te sądy administracyjne stale rośnie. Ponad połowa zaskarżonych przez podatników interpretacji jest uchylana przez sądy. Tak wynika analizy przygotowanej przez Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Nowe przepisy zakładają m.in. prawo do nieodpłatnej pomocy adwokata, prawo do badania lekarskiego i dopuszczenia do uczestnictwa dziecka w postępowaniuNowe przepisy zakładają m.in. prawo do nieodpłatnej pomocy adwokata, prawo do badania lekarskiego i dopuszczenia do uczestnictwa dziecka w postępowaniuGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O nierównej walce podatników z fiskusem przed sądami administracyjnymi mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości Grzegorz Keller z FOR /Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Podatnik może w Polsce dochodzić swoich praw przed sądem, ale trwa to bardzo długo.

-  Wynika to w dużej mierze z ogromnej liczby spraw, które trafiają do sądów administracyjnych. W 2013 roku samych spraw podatkowych było kilkadziesiąt tysięcy, z czego prawie 1/3 decyzji, które zostały zaskarżone do sądu administracyjnego, na etapie sądu wojewódzkiego została uchylona. W przypadku interpretacji indywidualnych było to więcej niż połowa decyzji. To świadczy o tym, że te zaskarżone decyzje były zatem nietrafne - tłumaczy autor opracowania Grzegorz Keller.

Ograniczone kompetencje sądów administracyjnych

Sądy administracyjne w Polsce mają ograniczone kompetencje, co pociąga za sobą następstwa dla podatników.

- Sąd administracyjny nie może podjąć merytorycznej decyzji. Nie może zatem zdecydować za organ podatkowy. Może jedynie uchylić decyzję i wówczas fiskus rozstrzyga daną sprawę ponownie – wyjaśnia Keller.

Błędne koło

Skutkiem tego jest tzw. błędne koło.

- Często fiskus wydaje 3 – 4 decyzje, które znowu są zaskarżane do sądu administracyjnego. Postępowanie przed sądem wojewódzkim trwa kilka – kilkanaście miesięcy, podobnie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Sprawa może ponownie wrócić do organu podatkowego i toczy się od nowa – mówi Keller.

Potrzebne są zmiany

Problemem trapiącym polskich podatników jest przede wszystkim ogromna skala nieustannie zmieniających się regulacji podatkowych połączona z daleko idącym skomplikowaniem i niejednoznacznością przepisów, dlatego potrzebne są zmiany.

- Chcielibyśmy, aby w pierwszej kolejności do Ordynacji podatkowej, ale również do ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wprowadzić zasadę rozstrzygania wszelkich pojawiających się wątpliwości, szczególnie dotyczących interpretacji przepisów, na korzyść podatnika. Ta zasada wynika, w przekonaniu wielu ekspertów, z Konstytucji. Niemniej jednak zdarzają się przypadki, że nawet sądy administracyjne podważają to, że można tę zasadę stosować. Druga propozycja dotyczy nowelizacji ustawy Prawo przed sądami administracyjnymi. Chcemy, żeby sądy administracyjne w przypadku, gdy organ podatkowy wyda nietrafną decyzję, bo dokonano błędnej wykładni prawa, mogły same merytorycznie orzekać. Chodzi o uniknięcie sytuacji, w której sąd uchyla decyzję, a organ podatkowy wydaje decyzję taką samą lub podobną i postępowanie toczy się wiele lat, a organy podatkowe uparcie stoją na swoim stanowisku – mówi Keller. – W sytuacji, gdy organ podatkowy dopuścił się daleko idącego naruszenia przepisów, np. dokonał interpretacji przepisu ewidentnie na niekorzyść podatnika, proponujemy, aby sąd obligatoryjnie musiał nałożyć na niego grzywnę – dodaje.
Dopiero wyeliminowanie tych barier, zdaniem ekspertów rozszerzy zakres wolności obywateli i przedsiębiorców oraz przyczyni się do rozwoju gospodarczego Polski.

Dariusz Kwiatkowski, awi