Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Borys 03.02.2016

Dobra kondycja polskich firm

W Polsce przedsiębiorcy mają się nieźle i optymistycznie patrzą w przyszłość, tak wynika z 6. edycji raportu Banku PKO o sytuacji mikro i małych firm.
Posłuchaj
  • O kondycji polskich mikro i małych firm w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki mówi Tomasz Kierzkowski współautor raportu z Banku PKO (Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Rok 2015 było kolejnym udanym rokiem dla przedsiębiorców.

- Od 2010 roku pytamy właścicieli prawie 7 tysięcy mikro i małych firm o różne zjawiska związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W oparciu o ich odpowiedzi kalkulujemy wskaźniki koniunktury. W tym roku wskaźnik oceniający koniunkturę był najwyższy w całej sześcioletniej historii opracowywania tych danych. Najszybciej rosły zaś wskaźniki w kategorii wyniki finansowe firm i ocena sytuacji branży, w której firma działa – wyjaśnia Tomasz Kierzkowski współautor raportu z Banku PKO.

Najlepszy wynik zaś osiągnięto w dwóch kategoriach z dostępności zewnętrznego finansowania oraz zatrudnienie i mikro i małych firmach.

Kredyt w cenie

Firmy coraz częściej decydują się na zewnętrzne finansowanie.

- Pytaliśmy o finansowanie ze środków zewnętrznych bieżącej działalności. W tej kategorii w roku 2015 z tej formy skorzystało 25 proc. mikrofirm, czyli zatrudniających do 9 pracowników oraz 50 proc. małych firm, czyli zatrudniających od 10 do 49 pracowników. Kredyt jest również wykorzystywany na inwestycje. W 2015 roku przeprowadzanie jakichkolwiek projektów inwestycyjnych zadeklarowało 46 proc. właścicieli mikro i małych firm. Co piąta taka inwestycja była między innymi finansowana kredytem bankowym – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.

Optymizm na przyszłość

Jaki będzie 2016 rok? Raport Narodowego Banku Polskiego mówi, że w prawdzie popyt na kredyty wzrośnie, ale tylko te krótkoterminowe.

- Gdyby odwołać się tylko do tego, co przedsiębiorcy mówili we wrześnie 2015 roku to raczej optymistycznie wyrażali się o korzystanie z finansowania zewnętrznego – uważa rozmówca.

Według współautora raportu w kategorii start-up nastroje przedsiębiorców są zawsze bardziej optymistyczne, niż w przypadku firm dłużej egzystujących na rynku.

Błażej Prośniewski, abo