Logo Polskiego Radia
PAP
Jarosław Krawędkowski 20.05.2021

Covid uderzył w hotelarstwo i turystykę. Wiele placówek ograniczyło działalność

W 2020 r. swoją działalność zawiesiło blisko 9,5 tys. hoteli i obiektów noclegowych, z czego aż blisko 9 tys. to noclegowe obiekty turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Skutki pandemii odczuły też wszystkie firmy i osoby związane z turystyką - m.in. biura podróży, obiekty turystyczne, agenci i przewodnicy - wynika z informacji zebranych przez wywiadownię gospodarczą Dun&Brandstreet.

"W porównaniu do poprzedniego roku jest to wzrost o prawie 450 proc. W pierwszym kwartale 2021 r. zawieszono działalność kolejnych niemal 500 podmiotów, o 50 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku" – napisano w informacji prasowej firmy ExpertSender.

wakacje free1200.jpg
Większość z nas spędzi urlop w Polsce. Znamy wyniki badania

Więcej działalności zawieszono niż założono nowych 

W pierwszym kwartale 2021 r. pierwszy raz od niemal dekady liczba działalności z branży turystycznej wykreślonych z rejestru KRS przekroczyła liczbę nowych firm.

W 2021 r. sytuacja się nie poprawia

Z polskiego rynku turystycznego zniknęło bezpowrotnie blisko 80 firm, a kolejnych 185 zostało zawieszonych. W tym samym okresie zawieszono działalność niemal 500 hoteli i obiektów noclegowych, o 50 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Covid uderzył nie tylko w hotele - zamknięto wiele obiektów turystycznych

Działalność hoteli przez dużą część 2020 r. i w pierwszym kwartale 2021 r. była mocno ograniczona, do tego dochodził strach przed podróżowaniem oraz zamknięcie większości atrakcji przyciągających turystów, takich jak muzea, aquaparki, wyciągi narciarskie czy restauracje. Ustała także większość podróży służbowych.

Firmy nie tylko zawieszają działalność, wiele bankrutuje

"Tylko w branży usługowej zanotowano wzrost liczby bankructw o blisko 55 proc., w hotelarstwie i gastronomii o 185 proc. Na początku maja rząd ogłosił harmonogram stopniowego luzowania obostrzeń związanych z pandemią COVID-19" - napisano w informacji.

turystyka free 1200 pixabay.jpg
Po 20 czerwca możliwe wprowadzenie zielonych paszportów. Gut-Mostowy: Polska zgłosiła swój akces

Skutki pandemii odczuły też biura podróży, agencji turystycznych

Także biura podróży zostały mocno dotknięte przez pandemię.

W branży turystycznej, obejmującej m.in. biura podróży, agentów, pośredników, pilotów wycieczek i punkty informacji turystycznej, tylko w 2020 r. ponad 1,1 tys. przedsiębiorców zdecydowało się na czasowe zawieszenie działalności.

To aż o 85 proc. więcej niż w roku poprzednim. Swoją działalność zawiesiło m.in. ponad 310 biur podróży, czyli blisko 7 proc. wszystkich aktywnie działających w Polsce i niemal 170 proc. więcej niż w 2019 r.

Bez pracy pośrednicy, piloci wycieczek, pracownicy informacji turystycznej

"W przypadku agentów turystycznych liczba zawieszonych działalności w 2020 r. w stosunku do 2019 wzrosła o 85 proc., pośredników turystycznych - o 140 proc., pilotów wycieczek - o blisko 60 proc. i punktów informacji turystycznej - o 166 proc." – podano.

W pierwszym kwartale 2021 r. sytuacja nie poprawiła się - działalność zawiesiło kolejne 185 przedsiębiorstw, w tym 56 biur podróży.

Wprawdzie nadal powstają nowe firmy, jednak po raz pierwszy od niemal dekady ich liczba była niższa niż liczba działalności wykreślonych z rejestru KRS.

"Dotyczy to biur podróży (35 zarejestrowanych i 51 wykreślonych), jak również agentów turystycznych, pośredników, pilotów i przewodników oraz punktów informacyjnych. Ogółem w polskiej branży turystycznej w pierwszym kwartale 2021 r. Polacy wykreślili z rejestrów blisko 160 działalności, a zarejestrowali 82. Oznacza to, że w pierwszych trzech miesiącach roku z polskiego rynku turystycznego zniknęło bezpowrotnie blisko 80 firm, a kolejnych 185 zostało zawieszonych. Wedle szacunków na polskim rynku działa obecnie blisko 4,6 tys. biur podróży" - donoszą źródła branżowe.

Czy nastąpi ożywienie?

Jak wynika z informacji, wiosna daje nadzieję na poprawę sytuacji.

- Ta pora roku to w branży turystycznej czas planowania wakacji. Hotele nareszcie są otwarte, coraz więcej osób się szczepi i planuje z dawna wyczekiwany urlop. Branża turystyczna ma więc szansę na odbicie się od dna, musi ją tylko mądrze wykorzystać - komentuje Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender, cytowany w informacji prasowej.

PAP, jk