Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Anna Wiśniewska 08.11.2014

LPP – polski gigant branży odzieżowej. Analiza spółki z GPW

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych dokonało kolejnej analizy spółki z warszawskiego parkietu. Tym razem jest to LPP.
LPP, ReservedLPP, Reserved LPP, materiały prasowe

LPP jest jedną z największych firm odzieżowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Zajmuje się projektowaniem i dystrybucją odzieży. Posiada 5 marek własnych, pod którymi realizuje sprzedaż – Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay.

Łącznie Grupa posiada niemal 1500 salonów i zatrudnia blisko 18 tys. osób. Sprzedaż realizowana jest za pośrednictwem sklepów detalicznych w 11 krajach.

Dużym wydarzeniem w historii LPP było przejęcie w 2008 r. krakowskiego Artmana, właściciela salonów pod marką House. Transakcja miała wartość niespełna 400 mln zł, a jej finansowanie pochodziło z kredytów i emisji akcji dla założycieli Artmana. Po tej akwizycji LPP stało się ważnym graczem w naszym regionie Europy.

Mocne strony grupy

Silną stroną Grupy LPP jest mocna pozycja przy negocjowaniu stawek czynszowych obecnych i nowych powierzchni handlowych. Sklepy i marki Grupy są w wysokim stopniu rozpoznawalne i popularne wśród klientów centrów i galerii handlowych, co powoduje, że są traktowane jako tzw. generatorzy ruchu (przyciągają do galerii klientów, którzy przy okazji odwiedzają też i inne sklepy). Dodatkowo LPP często w jednej galerii handlowej posiada więcej niż jeden sklep, co przekłada się na możliwość negocjacji znacznych upustów w zakresie warunków umów najmu.

Wzrost sprzedaży w pierwszej połowie 2014 roku

Sprzedaż w I półroczu 2014 r. wyniosła 2 130 mln zł, co oznaczało wzrost o 22,3% względem porównywalnego okresu rok wcześniej. Wpływ na to miał wzrost powierzchni handlowej, jak również wzrost sprzedaży w salonach. Sieć sprzedaży pod względem powierzchni handlowej wzrosła o 35% rdr i na koniec czerwca 2014 r. wyniosła 674 tys. m2. Z kolei liczba salonów wyniosła 1488. Zysk netto w ciągu pierwszych 6 miesięcy bieżącego roku był wyższy o 10% rdr. i wyniósł 154,2 mln zł. Ujemnie na wyniki I półrocza 2014 r. wpłynęły różnice kursowe w kwocie 27 mln zł. Był to przede wszystkim efekt taniejącej hrywny i rubla.

Zdecydowanie największą sprzedaż wśród marek własnych odnotowały salony Reserved, które wygenerowały przychód w I półroczu 2014 r. w kwocie 1 055 mln zł. Drugi pod tym względem Cropp dołożył 330,4 mln zł, i dalej House 269,2 mln zł, Mohito 243,4 mln zł oraz Sinsay 88,6 mln zł. Biorąc pod uwagę sprzedaż w sklepach porównywalnych, sprzedaż w I półroczu tego roku wzrosła o 1,4%. W tym okresie uruchomiono 168 nowych salonów, z czego 91 za granicą.

Słabsze dane wrześniowe

Na wyniki trzeciego kwartału 2014 r. negatywnie mogą odbić się słabsze dane wrześniowe, kiedy to dynamika wzrostowa rdr wyniosła „jedynie” 3%. W miesiącu tym panowały wysokie jak na tą porę roku temperatury, co zniechęcało klientów do zakupów kolekcji jesiennych. LPP co miesiąc publikuje komunikat  bieżący o wartość osiągniętych przychodów Grupy. Zgodnie z ostatnią informacją, przychody w październiku 2014 r. wyniosły ok. 463 mln zł i jest to więcej o 20% rdr. Szacunkowa wartość marży brutto na sprzedaży wyniosła 62% i była na podobnym poziomie jak rok temu. Łącznie po 10 miesiącach roku obecnego LPP osiągnęła sprzedaż ok. 3 823 mln zł – wzrost o ok. 18% rdr.

Model biznesowy zakładający wzrost organiczny

Spółka realizuje model biznesowy zakładający wzrost organiczny. Poszerzanie sieci sprzedaży poprzez otwieranie nowych, własnych sklepów generuje przyrosty sprzedaży i zysków (przy założeniu generowania dalszej, tak wysokiej marży na sprzedaży). LPP zakłada inwestycje w 2015 r. na poziomie ok. 380 mln zł, czyli podobnej wartości jak w roku obecnym. Powierzchnia handlowa w przyszłym roku ma wzrosnąć o ok. 130-150 tys. m2. Wydatki na inwestycje mają być finansowane tak jak dotychczas – ze środków własnych i kredytów. Dużą uwagę zarząd skupia na rozwoju sieci sklepów w Niemczech. W ciągu 2-3 lat spółka chce mieć ich tam 20-30 pod marką Reserved. W dalszej kolejności mają być wprowadzane kolejne marki. Pełny raport analityczny dotyczący spółki LPP, jest dostępny na stronie www.sii.org.pl.

/