Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Anna Wiśniewska 14.11.2014

Raport Ciekawa spółka: Ambra – gracz nr 1 na rynku produkcji i sprzedaży win w Polsce

W ramach cyklu raportów analitycznych „Ciekawa spółka” realizowanych przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych tym razem wzięto pod lupę Grupę Kapitałową Ambra S.A.
Ambra jest największym w Polsce producentem, importerem i dystrybutorem winAmbra jest największym w Polsce producentem, importerem i dystrybutorem winMateriały prasowe

Ambra jest największym w Polsce producentem, importerem i dystrybutorem win. Głównym rynkiem działalności jest Polska, ale Grupa funkcjonuje również w Rumunii, Czechach i na Słowacji.

Ponad ¾ przychodów pochodzi ze sprzedaży win. Polski rynek tego rodzaju trunku rośnie nieprzerwanie od kilku lat.

Jednak w ostatnim roku obrotowym, spółka odnotowała spowolnienie jego dynamiki do 2,7%. Z kolei zagraniczne rynki, na których obecna jest spółka, kurczyły się.

Ambra zdecydowała się wejść na rynek cydru

Ambra zdecydowała się wejść i zdobyć nowy, dynamicznie rosnący rynek cydru. Zdecydowanie zainwestowała we własną markę Cydr Lubelski, który po ponad rocznej działalności ma największy udział w polskim rynku cydru. Z uwagi na duże nakłady inwestycyjne projekt ten według założeń zarządu ma osiągnąć rentowność od roku 2015/2016. Prezes spółki jest zdania, że to właśnie cydr będzie motorem wzrostu Ambry w najbliższych latach. Na obecny rok obrotowy spółka zakłada dwu lub trzy krotne zwiększenie sprzedaży cydru zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości.

Mniejsze przychody ze sprzedaży

Wyniki finansowe w niedawno zakończonym roku obrotowym 2013/2014 były na zbliżonym poziomie do roku 2012/2013. Mniejsze przychody ze sprzedaży spółka tłumaczy niższą sprzedażą eksportową (m.in. do Rosji). Spadała też marżowość prawie na wszystkich poziomach, jednak spadki te były niewielkie. Spadek marż to efekt wyższych cen zakupu surowców i materiałów w pierwszej połowie roku obrotowego, co było odczuwalne w pierwszym okresie roku obrotowego. Istotną różnicę względem roku 2012/2013 widać na poziomie zysku netto. W ostatnim roku obrotowym wyniósł on 30,1 mln zł wobec 21,1 mln zł rdr (zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 26 mln zł wobec 16,5 mln zł rok wcześniej). Jest to pochodna dodatniego wpływu rozpoznania aktywa z tytułu podatku odroczonego w kwocie 9,5 mln zł (przeniesienie znaków towarowych do jednostki zależnej). Bez efektu jednorazowego zysk netto w zakończonym ostatnio roku wzrósł o 0,7 mln zł. Spółka wykazuje istotną, roczną wartość amortyzacji na poziomie ok. 10 mln zł. Dzięki niej i wysokim wartościom osiąganych zysków, Ambra generuje wysokie, dodatnie przepływy z działalności operacyjnej.

Zysk netto ma być wyższy

Zarząd zakłada, że w roku obrotowym 2014/2015 firma osiągnie wyższą sprzedaż względem roku poprzedniego i wyższe poziom zysku operacyjnego. Zysk netto ma być wyższy, niż ten w roku 2012/2013, kiedy to wyniósł 16,5 mln zł (przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej). Wydatki inwestycyjne (CAPEX) na rok 2014/2015 planowane są na poziomie 14 mln zł (w roku 2013/2014 zrealizowane inwestycje wyniosły 13,2 mln zł). Oprócz inwestycji odtworzeniowych spółka zamierza skupić się na rozwoju segmentu cydru i nie planuje większych akwizycji. Należy podkreślić regularność w corocznej wypłacie dywidendy dla akcjonariuszy. Za ostatni rok dywidenda wyniosła 45 groszy na akcję, co oznaczało stopę dywidendy na poziomie ok. 5%.

Jak dużą wartość w aktywach ma wartość firmy i skąd ona pochodzi? Na jaką kwotę wyceniona jest nieruchomości inwestycyjna spółki w Bukareszcie? Jakiej wielkości dywidendy były wypłacane w przeszłości? Jakie są najbardziej znane marki własne Ambry? Co wskazuje analiza techniczna wykresu akcji Ambry? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport analityczny SII dostępny w pełnej wersji na stronie www.sii.org.pl.

/