Dwójka
Bartosz Chmielewski
04.05.2013
Nadprzyrodzone a konkretne. Zmysłowe malarstwo Antonia Correggio
O sztuce renesansowego twórcy obrazów uwydatniających piękno życia opowiadała w Dwójce doktor Bożena Fabiani.
Antonio Correggo "Alegoria przywary"Wikipedia/domena publiczna
Posłuchaj
-
O twórczości włoskiego artysty, piewcy urody życia, opowiada dr Bożena Fabiani (Dwójka/W stronę sztuki)
Czytaj także
Urodzony w Corregio w sierpniu roku 1489, a zmarły tamże 5 marca roku 1534 Antonio Allegri da Correggio uważany jest za jednego z najdoskonalszych malarzy szczytowego okresu renesansu. Twórczość jego ukształtowała się pod wpływem, między innymi, dzieł Leonarda da Vinci. Zainspirowany dziełem Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej ozdobił sklepienia w klasztorze San Paolo w Parmie i w katedrze parmeńskiej. Jego malarstwo charakteryzują silne kontrasty światłocieniowe, efekty iluzjonistyczne oraz dynamiczne i rozbudowane kompozycje. Correggio był artystą zmysłowym, który sławił w swych dziełach harmonijne piękno i bogactwo życia. Ceniono go zwłaszcza jako malarza dekoracyjnego.
Malował obrazy o treści religijnej. Przedstawione na nich zjawiska nadprzyrodzone zyskują na zmysłowej konkretności, nie ma w nich też śladu neoplatońskiej „ascencio” czy antycznej antropomorfizacji bóstw.