Tytuł "Śpiewaj ogrody" pochodzi z cyklu "Sonetów do Orfeusza" Rainera Marii Rilkego, ulubionego poety autora. To magiczna, misternie skonstruowana powieść o wielokulturowym świecie, w którym przenikały się różne tradycje i nacje. O muzyce w cieniu Hitlera, domu w cieniu zbrodni i miłości w cieniu wojny rozmawialiśmy z Pawłem Huelle w audycji "Wybieram Dwójkę".
"Śpiewaj ogrody" jest również opowieścią o pisaniu i tworzeniu. Narrator zadaje sobie pytanie: w jakiej tonacji mam napisać tę historię? W durowej czy molowej? - To jest opowieść o muzyce - mówił Paweł Huelle. - Narrator zastanawia się, jak zorkiestrować jakiś motyw, jakich użyć instrumentów do wyrażenia jakiegoś zdarzenia czy nastroju. To kłopoty wszystkich kompozytorów i narrator poniekąd je podziela, nazywając swoją opowieść partyturą, którą zaczyna pisać po latach - dodał.
- To partytura o zaginionej partyturze - opowiadał autor książki. - Sprężyną całej opowieści jest, odnaleziona przez Ernesta Teodora w 1932 roku w Budapeszcie, nieznana opera Wagnerowska. Bohater postanawia ją zrekonstruować i wystawić na deskach Teatru Leśnego. W 1933 roku widzi jednak, w jaki sposób przedstawiony jest "Tannhäuser" i postanawia, że łajdakom nie da tknąć znalezionego przez siebie arcydzieła. Zapłaci za to bardzo wysoką cenę - powiedział.
***
W audycji mówiliśmy też o najnowszym numerze Gazety Teatralnej "Didaskalia", której tematem wiodącym jest "Anatomia skandalu", oraz o nowej książce cyklu Linia Teatralna Wydawnictwa Ha!art pt. "Castorf: Prowokacja dla zasady".
***
Ponadto Jacek Głomb opowiadał o spektaklu "Zabijanie Gomułki" w teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, a Jacek Wakar zrecenzował "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, wyreżyserowane przez Marcina Libera.
***
Audycję prowadziła Katarzyna Nowak.
mc