Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 11.02.2015

Warszawa - miasto konfliktu architektury z polityką

- Wielu mieszkańców ma krytyczny stosunek do architektury stolicy. A ja cenię jej złożoność, witalność, różnorodność perspektyw - mówił w Dwójce Christian Kerez.
Pałac Kultury i Nauki. Jak zauważa Kerez, starsi warszawiacy widzą w nim głównie symbol zniewolenia. Ale dla młodszych to już drapacz chmur w stylu art deco z elementami folklorystycznymiPałac Kultury i Nauki. Jak zauważa Kerez, starsi warszawiacy widzą w nim głównie symbol zniewolenia. Ale dla młodszych to już "drapacz chmur w stylu art deco z elementami folklorystycznymi"Ulf Liljankoski/flickr.com, lic. CC BY-ND 2.0
Posłuchaj
  • Warszawa - miasto konfliktu architektury z polityką (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Czytaj także

Kilka lat temu szwajcarski architekt wygrał konkurs na projekt budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jego projekt ostatecznie nie został zrealizowany, choć nawiązywał wprost do modernistycznej architektury stolicy. Christian Kerez zachwycił się tym, o czym niektórzy chcieliby zapomnieć, czyli warszawską architekturą czasów komunizmu.

- Po II wojnie światowej sposób planowania Warszawy stał się wyrazem okupacji radzieckiej. Ale nawet w tak nieprzyjaznych warunkach pojawił się architektoniczny opór wobec zniewolenia. To głos ukryty, nieoczywisty i przez to ciekawy. Aż prosi się, żeby go odkryć - uważa Kerez.

Ta fascynacja widoczna jest wyraźnie na kartach nowej książki "Ukryty modernizm", w której Kerez spogląda na Warszawę z punktu widzenia osoby z zewnątrz. Współautor książki Jan Strumiłło opowiadał w audycji o architektonicznych perłach stolicy.

***

Nazwa audycji: "Kwadrans bez muzyki"

Prowadząca: Hanna Szczęśniak

Gość: Christian Kerez (architekt)

Data emisji: 11.02.2015

Godzina emisji: 15.00

mm/jp