Logo Polskiego Radia
Dwójka
Krzysztof Komarnicki 16.07.2012

Kryzys w Babilonie - wokół biografii Roberta Brylewskiego

Biografia jednego z czołowych polskich muzyków undergroundowych okazuje się metaforą dziejów społeczno-politycznych Polski ostatniego trzydziestolecia.
Robert BrylewskiRobert BrylewskiGrzegorz Śledź/PR
Galeria Posłuchaj
  • Kryzys w Babilonie - wokół biografii Roberta Brylewskiego
Czytaj także

Robert Brylewski, który współtworzył ostatnie 30 lat polskiej kultury, pojawiał się często we wspomnieniach innych muzyków jako postać drugiego planu. Czas było to zmienić. Książka "Kryzys w Babilonie" powstała między marcem a grudniem ubiegłego roku.

- To półrocze to był okres ciągłej, nieprzerwanej pracy, spotkań, dopytywania, redakcji – mówi Rafał Księżyk, wpółautor książki. – Natomiast pierwsze podejście było 10 lat temu, ale wtedy czasy były inne i rozeszło się po kościach. Potem, gdy na fali "Desperado" (książka Księżyka o Tomaszu Stańce) wydawca chciał kolejnej książki, było oczywiste, że to musi być książka z Robertem.

Sam bohater książki traktuje projekt z dystansem i skromnością. Bardzo ceni współpracę z Rafałem Księżykiem, do którego ma duże zufanie. Sama autoryzacja była trudnym procesem.

- Miałem psychiczną blokadę przed zaglądaniem do tego wnikliwie – mówi Robert Brylewski. – Siłą rzeczy napłynęły obawy, że ktoś się poczuje urażony, tego nie powinno być… Aż nagle uznałem, że bez sensu jest cenzurować samego siebie. Ufam kulturze przekazanej mi przez rodziców w genach i nie sądzę, bym naruszył w tej książce czyjeś dobre imię.

Ta książka nie jest wyłącznie o muzyce, to nie tylko portret artysty, ale również panorama społeczno-polityczna Polski ostatniego trzydziestolecia. Był to świadomy wybór autorów, bo skoncentrowanie się na muzyce Armii czy Brygady Kryzys zamknęłoby krąg odbiorców do ścisłego środowiska fanów.

- Trzeba było też pokazać cały kontekst: życie prywatne, okoliczności historyczne. Efekt przerósł moje oczekiwania. Książka stała się poniekąd metaforą ostatnich 30 lat. Nawet, gdy chodzi o przebieg wydarzeń: młodzieńczy, zbuntowany okres, który nakłada się na karnawał "Solidarności", później siła młodości i przyjaźni przeciwstawiona mrokom stanu wojennego – mówi Księżyk. – Potem czas transformacji ustrojowej, dzikiego kapitalizmu, który środowisko alternatywne odczuło silnie na swojej skórze i wreszcie rozpad i skłócenie tego środowiska.

Paralele pomiędzy polskim undergroundem a historią powszechną są liczne i interesujące. Książka Brylewskiego i Księżyka ukazuje "czwartą siłę" działającą na scenie społeczno-politycznej. Dotąd uświadamialiśmy sobie istnienie "komuny" i "opozycji", trzecią siłą był Kościół. "Kryzys w Babilonie" pokazuje ścieżkę kultury alternatywnej: młodzi ludzie, którzy mieli własny pogląd na świat i potrafili porwać za sobą innych, budować własny wymiar rzeczywistości.

- Po cichu liczyłem, że uda się coś takiego zrobić – przyznaje Brylewski.

Audycja Jacka Wakara.

Rafał
Rafał Księżyk i Robert Brylewski

***

Gdyby w historii polskiego rocka tylko jednego muzyka można było nazwać legendarnym, taki tytuł z pewnością przypadłby Robertowi Brylewskiemu.

/

Lokomotywa rodzimego undergroundu, współtwórca takich zespołów jak Kryzys, Izrael, Brygada Kryzys i Armia, opowiada Rafałowi Księżykowi historie, których nie zdradzał nigdy wcześniej. O dziadku malarzu i dzieciństwie spędzonym wśród artystów Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. O początkach muzykowania, punk rocku i reggae w warunkach realnego socjalizmu, Jarocinie i rockandrollowym życiu.

Wnikliwe pytania i szczere odpowiedzi. Lektura obowiązkowa dla wszystkich fanów polskiego rocka, a także dla tych, którzy pokochali "Desperado", bestsellerową autobiografię Tomasza Stańki.

Robert Brylewski (ur. 1961) – legendarny polski muzyk rockowy; wokalista, gitarzysta, kompozytor, autor tekstów, lider i współzałożyciel legendarnych zespołów Kryzys, Brygada Kryzys, Izrael i Armia. Jest też realizatorem muzycznym, właścicielem studia nagrań, tworzy komputerowe animacje do teledysków.

Rafał Księżyk (ur. 1970) – dziennikarz i krytyk muzyczny, autor-rozmówca gorąco przyjętej przez czytelników i krytyków autobiografii Tomasza Stańki. Od początku lat dziewięćdziesiątych współtworzył oblicze rodzącej się wówczas nowej prasy muzycznej i popkulturowej. Polską muzyką alternatywną zajmował się m.in. na łamach "Brumu", "Anteny Krzyku" i w "Radiostacji". Pracuje jako redaktor "Playboya".

(Materiały wydawcy)