Logo Polskiego Radia
Jedynka
migrator migrator 22.04.2010

Ucz się dziecię, ucz!

Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami dzieci. Ale w którymś momencie w rozwoju dziecka pojawiają się instytucje edukacyjne.

Celem nauki w przedszkolu są nie tylko zajęcia dydaktyczne, ale również założenia wychowawcze i społeczne. Jak wygląda praca psychologa przedszkolnego, współpraca rodziców i wychowawców; efekty wprowadzania w życie różnych programów wychowania dzieci.

Placówki takie jak przedszkola państwowe czy też prywatne, przygotowują dzieci do dalszej edukacji, ale też coraz częściej kładą nacisk na wychowanie. Mówi się potocznie, że największy wpływ na wychowanie dzieci mają rodzice i to oni właściwie odpowiadają za tę sferę życia dziecka. A jak to jest?

- Możemy powiedzieć, że rodzice są tymi pierwszymi najważniejszymi wychowawcami dzieci. Ale w którymś momencie w rozwoju dziecka pojawiają się instytucje edukacyjne. W tym między innymi przedszkole, które staje się takim miejscem wspierania rodziców - uważa dr hab. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego.

- Nie zawsze wszystkie problemy, które się pojawiają w funkcjonowaniu i rozwoju dziecka udaje się rodzicom we własnym zakresie rozwiązywać. Konieczna jest tutaj współpraca - dodaje Małgorzata Żytko.

- Przedszkole to jest taka instytucja oświatowa, w której dziecko ma szanse spotkać inne środowisko wychowawcze. Elementem odróżniającym zdecydowanie rodzinę od przedszkola są rówieśnicy. Relacje jakie są między dziećmi i doświadczenia jakie dzieci w przedszkolu zdobywają w relacjach między innymi dziećmi a także dorosłymi - to jest szalenie ważne dla rozwoju - uważa z kolei Małgorzata Narożnik, redaktor naczelna miesięcznika"Wychowanie Przedszkolne".

Rozmawiała Katarzyna Jankowska

(pm)