Logo Polskiego Radia
Dwójka
Piotr Grabka 03.03.2019

Enrique Mazzola: dyryguję tak, jak wymaga tego atmosfera na sali

- Każdy występ jest co prawda wykonawczo zależny od muzyków, ale zaangażowana jest w niego również publiczność. My, muzycy, jesteśmy bardzo wrażliwi i w każdym momencie wyczuwamy ekspresję widowni - ciszę, skupienie, koncentrację, rozbawienie. To jak ludzie reagują w pewien sposób determinuje z kolei mój sposób ekspresji, inspiruje mnie, daje natchnienie - mówił w Dwójce dyrygent.
Posłuchaj
  • Dyrygent Enrique Mazzola o operze "Córka pułku" Gaetano Donizettiego (Wieczór operowy/Dwójka)
Czytaj także

W sobotę (2.03) Enrique Mazzola poprowadził Chór i Orkiestrę Metropolitan Opera w Nowym Jorku podczas spektaklu "Córka pułku", który był transmitowany na antenie Dwójki. Włoski dyrygent bardzo wysoko ceni operę Gaetano Donizettiego.

- Myślę, że jest unikatowa  przede wszystkim ze względu na historię, która została w niej opowiedziana. W operach nieczęsto zdarza się podobna tematyka. Fascynuje mnie pojęcie wolności, które zostało tu przedstawione poprzez rolę Marie - ona jest markietanką tego pułku i jest wolna jako kobieta, ma możliwość dokonywania własnych wyborów. Myślę, że w połowie XIX wieku była to bardzo nowoczesna, wręcz rewolucyjna postawa, niezwykle postępowe podejście - podkreślał gość Dwójki.

Dlaczego wielkim krytykiem "Córki pułku" był Hector Berlioz - francuski kompozytor i twórca symfonii romantycznej? Na czym polega trudność partii Tonia, dla wykonującego ją tenora? Dlaczego Enrique Mazzola woli pracować w teatrach operowych działających w systemie stagione, gdzie przez określony czas gra się wyłącznie jedną operę? O tym w nagraniu audycji.

***

Rozmawiała: Milena Gąsienica

Gość: Enrique Mazzola (dyrygent)

Data emisji: 2.03.2019

Godzina emisji: 20.35

Materiał został wyemitowany w audycji Filharmonia Dwójki.

pg