- Nie ma nikogo, kto lepiej potrafiłby oddać emocje w muzyce - tak Thomas Hampson, czołowy odtwórca roli Makbeta, charakteryzuje muzykę Verdiego. - Fascynuje mnie sposób, w jaki oddaje stany psychiczne bohaterów, jak rysuje dwojaką naturę Makbeta. To postać ambiwalentna, raz się ją kocha, to znów nienawidzi. Makbet nie jest czarno-biały.
Sam Verdi pisał do librecisty Francesco Marii Piavego: "Ta tragedia jest jednym z najwyższych porywów ducha ludzkiego. Jeśli nie będziemy w stanie stworzyć na jej kanwie rzeczy wielkiej, postarajmy się przynajmniej, by była zwyczajnie dobra".
Opera powstała w roku 1847 i odniosła natychmiastowy sukces. Podąża dość wiernie za Szekspirem, jedynie zamiast Trzech Wiedźm występuje chór Wiedźm, śpiewający na trzy głosy. W 1865 roku Verdi dokonał przeróbek dla Paryża, pisząc sporo nowej muzyki, dodając balet, zmieniając zakończenie 3 i 4 aktu (zamiast finałowej arii Makbeta dał chór bardów sławiących zwycięstwo nad tyranem). Ta wersja przyjęta była źle – ale dziś "Makbeta" wystawia się właśnie w wersji paryskiej.
Zaprasza Aleksander Laskowski.
Program
Transmisja z Lyonu
Giuseppe Verdi Makbet
Wyk. Evez Abdulla, Iano Tamar, Riccardo Zanellato, Dmytro Popov, Kathleen Wilkinson, Viktor Antipenko Chór i Orkiestra Opery w Lyonie, dyr. Kazushi Ono
27 października (sobota), godz. 20.00