Nauka w służbie sportu. Jak "działa" surfing?
- Dźwięk wydawany przez pociąg spowodowany jest budową szyn - mówi Hubert Bojarski ze Stacji Muzeum. - Szyny mają łączenia, więc pociąg, przejeżdżając przez te łączenia w sposób charakterystyczny "stuka" - tłumaczył.
03:33 _PR4_AAC 2021_07_29-12-42-13.mp3 Dlaczego, jak pociąg jedzie, to stuka? (Stacja Nauka/Czwórka)
W zimie pasażerom kolei wydawać się może, że ten dźwięk jest głośniejszy i bardziej donośny niż latem. Dlaczego tak się dzieje? - To spowodowane jest prawami fizyki - mówił ekspert w rozmowie z Czwórką. - Metal, z którego zbudowane są szyny, gdy jest ciepło, po prostu się rozszerza. Zimą w niskich temperaturach kurczy się i wówczas uderzenia są bardziej słyszalne.
Czytaj także:
Jak papugi uczą się mówić?
Charakterystyczny dźwięk słychać jednak coraz rzadziej. - Prawa fizyki się nie zmieniły i stukot jest głośniejszy bądź cichszy w zależności od układu torowisk i temperatury na zewnątrz. Wciąż da się wysłyszeć, jednak nowoczesne tory mają o wiele mniejsze łączenia niż te sprzed lat, dlatego wydaje nam się, że jest od mniej wyrazisty - tłumaczył Hubert Bojarski.
Koło pociągu z bliska/fot. Shutterstock.com/Cameris
***
Tytuł audycji: Stacja Nauka
Prowadzi: Weronika Puszkar
Materiał przygotował: Maciej Wójcik
Data emisji: 29.07.2021
Godzina emisji: 12.35
kd