Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 04.10.2013

Po co polskim uczelniom system boloński?

Jak wpłynął na poziom kształcenia, ferment intelektualny? Czy ograniczył autonomię uniwersytetów? Na pytania te odpowiedzi poszukamy w sobotnich "Przestrzeniach kultury".
Po co polskim uczelniom system boloński?Glow Images/East News

Deklaracja Bolońska, podpisana w czerwcu 1999 roku, miała na celu stworzenie harmonijnego systemu szkolnictwa wyższego w Europie, podniesienia prestiżu naszych uczelni w porównaniu z amerykańskimi, przyjęcie systemu porównywalnych stopni i tytułów akademickich.

W praktyce oznaczała to między innymi wydzielenie trzech etapów edukacji: 3-letnich studiów licencjackich, 2-letnich magisterskich oraz 4-letnich doktorskich - oraz wprowadzenie ujednoliconej punktacji ETCS.

Jak system boloński zmienił polskie uczelnie? Jak wpłynął na poziom kształcenia, ferment intelektualny? Czy ograniczył autonomię uniwersytetów? Czy powoli upodabnia je do siebie?

Na audycję z udziałem prof. Włodzimierza Lengauera, prof. Ewy Chmieleckiej, prof. Krzysztofa Wieleckiego i Bartłomieja Banaszaka, Rzecznika Praw Absolwentów zaprasza Bartosz Panek. "Przestrzenie kultury" w sobotę (5 października) o godz. 12.00.