Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Mateusz Rekłajtis 20.09.2014

Operacja Market Garden

Dzisiaj przypada 70. rocznica Operacji Market Garden. Była to największa operacja wojsk powietrznodesantowych podczas II wojny światowej. Akcja ta miała na celu rozdzielenie wojsk niemieckich i zajęcie Zagłębia Ruhry, co miało przyspieszyć zakończenie wojny.
Operacja Market Gardenwikipedia.org
Posłuchaj
  • 20.09.14 Marcin Ochman: „Operacja się nie udała, bo zakładano, że bez większych problemów uda się opanować tę Północną Belgię i wtargnąć na terytorium Rzeszy (…)”

Operacja odbyła się we wrześniu 1944 na terenie Holandii. Trwała ona 10 dni.

– Operacja ta została zaplanowana przez aliantów niemal z dnia na dzień. Była bezpośrednim następstwem wypadków lata 1944 roku, kiedy po otwarciu drugiego frontu należało jak najszybciej atakować. Kiedy alianci stanęli na granicy belgijsko-francuskiej planowano szybko wtargnąć na teren Niemiec – tłumaczył w Polskim Radiu 24 Marcin Ochman z Muzeum Wojska Polskiego .

Przyczyny przegranej

Co było przyczynami  przegranej operacji wojsk powietrznodesantowych? Zdaniem eksperta została ona przegrana na etapie planowania.

– Zaplanowano, że przez Zagłębie Ruhry pójdzie główne uderzenie, zaś następnym krokiem miał być Berlin, czyli serce Rzeszy. Aliantów zgubił optymizm – w pewnym momencie zaczęto lekceważyć nieprzyjaciela. Na usprawiedliwienie aliantów można powiedzieć, że optymizm ten był w pełni uzasadniony – powiedział Gość PR24.

Kontekst Operacji

Zanim nastąpiła Operacja Market Garden na terenie Niemiec trwało wiele operacji, które podnosiły temperaturę wojny.

– Pamiętajmy, że lipiec 1944 to był zamach na Hitlera oraz tropienie czarownic w Rzeszy, a więc wszystkich spiskowców. Ponadto latem tego roku armia czerwona stoi na granicy Rzeszy. Nie jest to atak na Prusy Wschodnie, ale do niego jest już bardzo blisko, co podnosiło temperaturę – stwierdził ekspert.

PR24/Dominika Dziurosz-Serafinowicz