Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Jakub Wacławski 14.09.2016

Debata poranka: Jakość polskiej edukacji

„Jakość kształcenia zależy od dobrego programu i nauczyciela – wykształconego, zmotywowanego do pracy. Ciągłe zmiany w systemie edukacji mają niekorzystny wpływ na motywację nauczycieli” – mówili uczestnicy współorganizowanej przez PAN konferencji naukowej w Katowicach. Rozmawiali o tym w Debacie Poranka ekspert ds. edukacji Andrzej Pery, Waldemar Siwiński (Fundacja Edukacyjna Perspektywy), Janusz Wardak (szkoła Żagle w Warszawie) i prof. Aleksander Nalaskowski (założyciel pierwszej niepublicznej szkoły w Polsce, „wSieci”).
Posłuchaj
  • 14.09.16 Janusz Wardak: „Jedyną ścieżką dla człowieka nie jest zrobienie matury i studiów wyższych, bo potrzebujemy ludzi, którzy będą wykonywali też inne prace”.
Czytaj także

Zapowiedziana przez minister edukacji narodowej reforma przewiduje m.in. powrót do ośmioletniej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum. Gimnazja mają być stopniowo wygaszane. Proces ten ma się rozpocząć we wrześniu 2017 roku.

Jak podkreślił Andrzej Pery, likwidacja gimnazjów „jest pomysłem całkowicie chybionym”. - To nie jest żadna reforma, ale powrót. To tak, jakby ktoś zawracał kijem Wisłę – podkreślił. - Nie ma badań, które potwierdzałyby, że będzie lepiej gdy wrócimy do tego, co było. Dobrze pamiętam okres, w którym była wprowadzona główna reforma na przełomie wieków. To była reforma, bo zmiany zaproponowano w wielu zakresach oświaty – wyjaśnił Pery.

Prof. Aleksander Nalaskowski zwrócił z kolei uwagę na zalety wygaszania gimnazjów. - Obecność małych dzieci w szkole mocno łagodzi wizerunek szkoły. Pozbawienie szkoły najmłodszego pierwiastka, który wzbudza potrzebę opiekuńczości, powoduje zupełnie inne, niepożądane zachowania w gimnazjum.

Zdaniem Janusza Wardaka błędem jest „wpychanie na siłę ludzi do matury i na studia”. - Jednym z elementów reformy, który jest bardzo ważny, to szkoły zawodowe. Jedyną ścieżką dla człowieka nie jest zrobienie matury i studiów wyższych, bo potrzebujemy ludzi, którzy będą wykonywali też inne prace. Co więcej, są dzieci i młodzież, którzy nie mają predyspozycji akademickich – wyjaśnił gość.

Waldemar Siwiński podkreślił, że jeśli „coś się wprowadza bez przygotowania to odpowiedź będzie znana najwcześniej za kilkanaście lat”. - Chcemy zmieniać coś na żywym organizmie i wchodzimy w coś na zasadzie pewnej opinii osób czy grup, które są tak przekonane, że mają rację, że nawet nie chcą tego uzgodnić – podsumował.


fot.PR24/TB Janusz Wardak, Waldemar Siwiński i Andrzej Pery/fot.PR24/TB

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji był Robert Walenciak.

Polskie Radio 24/pr

___________________

Data emisji: 14.09.16

Godzina emisji: 9:15