Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Borys 10.01.2013

Polska żywność robi karierę w Europie

Rosjanie pokochali polskie jabłka, Anglicy rozkoszują się naszym pasztetem, kuszą też krajowe słodycze. Polska znów staje się spichlerzem Europy.
Polska żywność robi karierę w Europie Lobo/Wikimedia Commons/CC

Wartość eksportu żywności przez międzynarodowe sieci handlowe w ubiegłym roku przekroczyła 5 mld zł. Chodzi m.in. o Carrefour, Biedronka i Tesco. - W ciągu 3 lat eksport tym kanałem zwiększył się dwukrotnie i obecnie wynosi 7 % ogółu wywożonych produktów spożywczych - mówi Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Skąd to ogromne zainteresowanie naszymi produktami? Są dwie przyczyny. - Z jednej strony polska żywność dała się poznać od najlepszej strony. Z drugiej strony popyt wewnętrzny słabnie, więc handlowcy kompensują to sobie eksportem - tłumaczy specjalista.

Najczęściej za granicę trafie polskie mięso. Popularne są również słodycze. Furorę robią owoce, zarówno świeże, jak i mrożonki. Wschodnim hitem eksportowym są jabłka. W Rosji odniosły one ogromny sukces. Coraz więcej naszej żywności konsumują także Brytyjczycy.

Więcej o przyszłości naszej branży spożywczej dowiesz się, słuchając audycji Aktualności Ekonomiczne.