Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 01.11.2013

Jest sposób na smog w polskich miastach

Polskie miasta zaczynają tonąć w smogu, czyli w zanieczyszczonym powietrzu z pieców opalanych węglem, kominków oraz samochodów diesla. Jednym ze sposobów rozwiązania tego problemu jest zastosowanie w pojazdach gazu ziemnego w postaci sprężonej – CNG.
Śmieciarka w Warszawie na gaz CNGŚmieciarka w Warszawie na gaz CNGfot. mat. prasowe

- Problem nadmiernej emisji cząstek stałych, emitowanych przez autobusy czy służby miejskie, zauważono w Europie Zachodniej już 20 lat temu. – mówi Karol Wieczorek, przedstawiciel Portalu cng.auto.pl. – Przeprowadzono wiele testów paliw alternatywnych, które pozwoliłyby walczyć z tym zjawiskiem.
Na ich podstawie wybrano gaz ziemny jako źródło energii, które wyeliminuje emisję sadzy. W efekcie na ulicach wielu miast Francji, Hiszpanii, Niemiec czy Szwecji większość zadań zakresie przewozów autobusowych czy wywozu śmieci wykonują ekologiczne pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Polska lepsza w smogu tylko od Bułgarii

Oficjalne dane Unii Europejskiej nie pozostawiają wątpliwości – poziom emisji cząstek stałych w Polsce jest katastrofalny. W specjalnym zestawianiu sporządzonym przez Eurostat jesteśmy na przedostatnim miejscu – gorzej jest tylko w Bułgarii. Bezdyskusyjnie główną przyczyną jest wykorzystywanie węgla do ogrzewania budynków. Ale czy na pewno?
Smog z pieców i diesli
Polskie miasta mają poważny problem z utrzymywaniem się cząstek stałych w powietrzu. W niektórych aglomeracjach (np. w Krakowie), te groźne dla zdrowia substancje kumulują się w postaci smogu, stanowiąc poważne zagrożenia dla życia mieszkańców.
Głównym sprawcą są instalacje grzewcze opalane węglem, ale nie mniej ważnym źródłem jest transport oparty na oleju napędowym.
Znakomitą alternatywą w tym przypadku okazuje się zastosowanie gazu ziemnego w postaci sprężonej – CNG. Na takie rozwiązanie zdecydowały się m.in. Gdynia oraz Warszawa.
Gaz ziemny – tani i ekologiczny
Walory tego ekologicznego paliwa na przestrzeni ostatnich kilku lat zaczynają dostrzegać także polskie miasta. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni, które posiada już 16 autobusów przegubowych zasilanych metanem.

CNG: 99 procent mniej cząstek stałych w powietrzu

Według obliczeń Kazimierza Gałkiewicza, Prezesa PKM Gdynia, eksploatacja autobusów na gaz ziemny w latach 2007 – 2013 pozwoliła na uniknięcie emisji 809 ton spalin do atmosfery.
Redukcja cząstek stałych (PM 10) wyniosła aż 99% w porównaniu do autobusów zasilanych olejem napędowym. Ma to niebagatelne znaczenie nie tylko z punktu widzenia Gdyni, ale całej aglomeracji trójmiejskiej. Autobusy PKM Gdynia wykonują także przewozy w Sopocie, mieście o statusie uzdrowiskowym.

Warszawa kupiła 30 ekologicznych śmieciarek

Należy również zwrócić uwagę na ostatnią inwestycję Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w Warszawie. MPO zakupiło ponad 30 ekologicznych śmieciarek zasilanych sprężonym metanem. Głównym celem tego zabiegu także jest redukcja emisji sadzy. Nowe, ekologiczne śmieciarki zyskały nowe malowanie w kolorze białym. Wszystko dla zademonstrowania jak największej czystości.
Jak widać, włodarze polskich miast mają sporo do zrobienia jeśli chodzi o walkę z emisją sadzy. Nie wystarczy zakazać opalania budynków węglem. Trzeba także rozwiązać problem cząstek stałych pochodzących z transportu – szczególnie tam, gdzie nie da się zmniejszyć ruchu kołowego – czyli komunikacji miejskiej i usług komunalnych. Zastosowanie CNG bowiem jest tutaj jedyną alternatywą. Świadczą o tym pozytywne doświadczenia Gdyni oraz Warszawy.